Nye miljøkrav til biler skiller vandene: Skandaløst knæfald for industrien eller dødsstød til traditionelle biler?

BILER: EU-forslag vil gøre de europæiske biler 30 procent renere i 2030. Det er ikke godt nok, lyder meldingen fra politikere og grønne organisationer, mens både elbilbranchen og Dansk Energi ser store fordele.

BRUXELLES/KØBENHAVN: Har EU-kommissærerne gjort knæfald for bilindustrien eller sat fut under den grønne udvikling?

Det er der mildest talt delte meninger om, efter Kommissionen onsdag fremlagde sin plan for, at europæiske biler og varevogne skal være 30 procent renere i 2030, målt på udledningen i 2021, med et bindende halvvejsmål på 15 procent i 2025.

Den største kritik går på, at Kommissionen i sit nye forslag afholder sig fra at sætte kvoter for andelen af el-, brint- og andre miljøvenlige biler, der skal finde ud på de europæiske veje, sådan som det er sket i både Kina og Californien.

Login