Medieforsker: Europapolitik er ikke et hit

FORBUNDSVALG: Mediedækningen af det tyske valg er markant mindre end dækningen af det amerikanske valg. Realpolitisk har Danmark godt nok større tilknytning til Tyskland, men tilknytningen på et kulturelt plan er større til USA, vurderer forskere.

En søgning i medieovervågningstjenesten Infomedia på tysk valg i perioden 14 dage til syv dage før valgdagen giver 460 hits for alle medier. En tilsvarende søgning på amerikansk valg i perioden 14 dage til syv dage før valgdagen for det amerikanske valg i 2012 giver 853 hits.

En del af forklaringen ligger i, at dækningen af det tyske valg i høj grad handler om europæisk realpolitik. Generelt fylder europapolitik ikke meget i de danske medier. Samtidig er de nationale politikere ikke meget for at tale om det, mener Mark Ørsten, medieforsker og leder for kommunikation, Journalistik på RUC.

"Hvis valget i Tyskland skulle dækkes realpolitisk, så ville vi komme til at snakke europapolitik med bankunion og en mulig ekstra hjælpepakke til den græske økonomi. Vi kunne lave en masse gode danske vinkler på det, men det gør vi ikke, fordi vi ikke diskuterer europapolitik herhjemme," siger han og fortsætter:

Login