CO2-krav til varebiler bygger på forkerte tal

TALSJUSK: EU-Kommissionens forslag til grænsen for varebilers CO2-udledning bygger på forkerte tal. Det viser en rapport bestilt af EU-Kommissionen. Det betyder, at forslaget reelt ikke giver nogen CO2-besparelse frem til 2017, lyder det fra Det Økologiske Råd.

Udgangspunktet for EU-Kommissionens forhandlinger om varebilers CO2-udledning er baseret på forkerte tal. Det viser en ekstern rapport, der er bestilt af EU-Kommissionen fra en række europæiske og grønne organisationer. Rapporten udkom i april 2012.

Udgangspunktet for beregningerne har været den gennemsnitlige CO2-udledning fra varevogne i 2010. De tal viste, at CO2-udledning i 2010 var 203 gram pr. kilometer. Men tallene var både mangelfulde og baseret på en fremskrivning af tre år gamle tal fra 2007.

Revurdering af 2010-tallene i 2012 tegner nemlig et helt andet billede. Konklusionen er, at CO2-udledningen i 2010 gennemsnitlig lå på 181 gram pr. kilometer for den europæiske bilpark. Det er en forskel på 22 gram i forhold til fremskrivningen af 2007-tallene, som EU-Kommissionens målsætninger er baseret på.

Login