Eurovignetten betaler fremtidens veje

DEBAT: Nyt direktiv åbner for, at fremtidens infrastruktur kan blive betalt af vejskatter, skriver Anne E. Jensen (V), som glæder sig over, at Belgien nu arbejder for at skaffe enighed om vejskatten.

Der er en reel risiko for, at fremtidens europæiske vejnet bliver tæt pakket af biler og lastvogne, og vi kommer til at opleve endnu flere køer og trafikpropper, end vi har i dag. Der bliver flere europæere og flere biler på gaderne. Derfor skal vi have finansieret fremtidens infrastruktur, og det kan den blive med et nyt direktiv om eurovignetten, som vil indføre en vejskat på de største trafikårer.

Det er måden, hvorpå man udregner prisen for vejskatten, som skal ændres. Med de nuværende regler kan medlemslandene nemlig kun opkræve penge for de omkostninger, der vedrører selve infrastrukturen, det vil sige slitage på veje og broer osv. Men med ændringerne af direktivet kan man fremover også medregne de eksterne omkostninger. Det er for eksempel omkostninger vedrørende ulykker, miljømæssige skader og andre former for overbelastning.

Rent praktisk vil det sige, at man nu vil kunne kræve højere takster på meget trafikerede veje med mange ulykker, eller man kan kræve penge for at belaste miljøet i naturskønne områder som for eksempel Alperne.

Login