En effektiv iværksætteri-indsats kræver klare definitioner af de konkrete udfordringer

Hvis ikke vi tydeligt får defineret forskellen på at være selvstændig og at være iværksætter frygter jeg, at de midler, der er afsat til iværksætterstrategien, ender med at blive sprede for tyndt ud og ikke kommer til at virke efter hensigten, skriver Luna Melin Uth.

Lige nu kører temadebatten 'Giver det mening at definere, hvad en iværksætter er?' her på Altinget. Det er i sig selv interessant, at vi fortsat diskuterer det spørgsmål. Men ikke desto mindre er det stadig yderst relevant.

Det skyldes muligvis to ting: 1) En iværksætterstrategi, der fortsat lader vente på sig, og 2) at vi har diskuteret planer for iværksætteriet så længe, at debattens farver er fuldstændig falmet, så vi efterhånden har svært ved at definere, hvilke farver det egentligt drejer sig om.

Eller med andre ord: Hvad er det, vi diskuterer? Det så jeg spor af, både da jeg sad blandt publikum til Kvindeøkonomiens konference, 'Flere kvindelige iværksætter og selvstændige – rollemodeller er ikke nok', og til Fonden for Entreprenørskabs nytårskur i Børsen.

Login