Ombudsmanden: Børnekontoret har i et årti arbejdet ufortrødent for børns rettigheder

De første ti år har vist, at der er nok at se til for et Børnekontor hos Folketingets Ombudsmand. Antallet af årlige sager er steget væsentligt siden kontorets oprettelse, og i 2022 oprettede Børnekontoret over 900 sager, skriver Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger.

Det er nu ti år siden, at Folketinget besluttede at højne børns rettigheder ved at styrke Børnerådet og Børns Vilkår og ved at etablere et Børnekontor hos Folketingets Ombudsmand.

Det danske børneombud består dermed ikke af én fælles instans, men af tre spillere på banen, som hver især gør det, de er bedst til, og som tilsammen udgør en grundlæggende støtte for børnene i Danmark.

Børnerådet er børnenes stemme i offentligheden og taler børns sag over for regeringen og Folketinget. Børns Vilkår har Børnetelefonen og er dermed børns hovedindgang til rådgivning og hjælp til at få kontakt til de myndigheder, der skal løse svære akutte problemer. Og Børnekontoret ved Folketingets Ombudsmand fører tilsyn med, at børns rettigheder bliver respekteret.

Login