Syv gode råd: Sådan undgår små fonde irrelevante ansøgninger

KOMMUNIKATION: Alt for mange små fonde bruger for mange ressourcer på at behandle ansøgninger, der ikke er relevante for deres formål. Skarpere kommunikation kan ifølge projektleder hos Grant Compass Tine Brodersen reducere irrelevante ansøgninger med op til 40 procent. Her giver hun små fonde syv gode råd til bedre kommunikation.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Mange små fonde bruger i dag uhensigtsmæssigt mange ressourcer på at behandle tusindvis af ansøgninger, der ikke er relevante for deres fundats og profil, og som dermed ender i skraldespanden.

De mange irrelevante ansøgninger skyldes ofte, at ansøgerne ikke har gjort deres researcharbejde grundigt nok. Eller at de sender de samme ansøgninger til så mange fonde som muligt, uden at sætte sig ind i fondenes uddelingspraksis – i håb om at få så mange midler som muligt.

Men ifølge projektleder Tine Brodersen er en del af årsagen til de mange irrelevante ansøgninger også, at mange små fonde ikke får kommunikeret deres uddelingspraksis bredt nok ud. Tine Brodersen er projektleder hos Grant Compass, der har udviklet Legatbogen.dk. De seneste år har Grant Compass og Tine Brodersen undersøgt fondslandskabet indgående.

“Vi har talt med hundredvis af små fonde. De har blandt andet det tilfælles, at de er frustrerede over de mange ressourcer, de skal bruge på at behandle irrelevante ansøgninger og unødvendige henvendelser. Samtidig viser vores data, at de fonde, der forbedrer og skærper deres formidling, oplever et fald i irrelevante ansøgninger på op til 40 procent,” siger Tine Brodersen.

Her giver projektlederen fra Grant Compass sine seks bedste råd til, hvordan små fonde bliver skarpere til at kommunikere og ramme deres målgruppe.

Råd 1. Lad være med at gemme jer
“Mange små fonde er bange for at være synlige, fordi de frygter, at de vil blive oversvømmet af ansøgninger. Derfor tænker de, at det er bedst ikke at have en hjemmeside, en offentlig profil eller at være på de sociale medier,” siger Tine Brodersen.

Men det er ifølge hende en dårlig strategi, for alle fonde er registrerede i CVR-registret, og ansøgerne finder alligevel frem til fondene. Løsningen er derfor ikke at forsøge at gemme sig, men at være synlig og tydelig i sin kommunikation til ansøgerne, så man rammer sin målgruppe og primært får kvalificerede ansøgninger.

Råd 2. Brug ressourcer på kommunikation. Det er billigere på den lange bane
Mange små fonde fravælger en kommunikationsindsats, fordi det koster tid og penge. Men ifølge Tine Brodersen kan små fonde spare ressourcer på den lange bane ved at investere tid i at forbedre deres formidling og kommunikation.

“En hjemmeside koster ikke mange penge i dag, og de ressourcer, man bruger på at lave en klar og tydelig hjemmeside, er en investering, der kommer til at spare fondene for mange administrationstimer på langt sigt,” siger Tine Brodersen.

Råd 3. Find de rigtige kommunikationskanaler
Hos Grant Compass oplever Tine Brodersen og hendes kollegaer, at flere fonde bruger uddaterede kommunikationskanaler til at nå deres målgruppe.

“Mange små fonde indrykker stadig annoncer i lokalaviser for at nå deres målgruppe og adviserer ansøgningsfrister. Men lokalaviserne som kommunikationskanal er en døende form. Efterhånden er det kun meget få ansøgere, der orienterer sig i lokalaviserne. De små fonde skal simpelthen være online, det er dér, ansøgerne er i dag. Mange små fonde siger til os, “jamen vi er ikke nationale fonde, hvis vi er online, kan alle finde os”. Her er mit argument, at man skal være åben og tydelig omkring fondens uddelingspraksis. Hvis man kommunikerer, at man KUN støtter foreninger og personer i Esbjerg, ansøger foreninger i Roskilde ikke,” siger Tine Brodersen og tilføjer: “En simpel hjemmeside er billigere end at indrykke annoncer i aviser, og de online fondsdatabaser er et gratis alternativ.”

Råd 4. Vær tydelig omkring, hvad I støtter
Når en fond så er kommet online og har fået en hjemmeside, skal den bruge kræfter på at kommunikere meget tydeligt og konkret. Tine Brodersen forklarer, at for mange små fonde beskriver, hvad der står i deres fundats, i stedet for hvad de faktisk støtter. For eksempel oplyser nogle fonde, at “vi støtter almennyttige formål”.

“Men almennyttige formål er et vidt begreb,” konstaterer Tine Brodersen og anbefaler:

“Fondene skal være meget mere konkrete. Vær konkret i forhold til, hvad, hvem og hvor I støtter. Nævn også gerne et par eksempler på projekter, I tidligere har støttet, for eksempel spejderne i Bjerringbro. Det er en god idé at nævne eksempler på projekter fra fondens portefølje. På den måde kan nye ansøgere spejle sig i tidligere støttede projekter, eller de kan se, at deres projekt ikke er i samme boldgade som det, fonden tidligere har støttet.”

Råd 5: Vær tydelig omkring, hvad I ikke støtter
Mange fonde vil gerne være positive i deres kommunikation og fortælle de gode historier. Men ifølge Tine Brodersen er det også vigtigt for små fonde at være meget tydelige omkring, hvad fondene ikke støtter.

“Vores undersøgelser viser, at fonde, der beskriver, hvad de ikke støtter, får markant færre irrelevante ansøgninger. Det er et meget simpelt virkemiddel, fonde kan bruge,” siger Tine Brodersen.

I “Vi støtter ikke”-beskrivelsen kan fondene for eksempel skrive: Vi støtter ikke privatpersoner. Vi støtter ikke foreninger, der modtager offentlige tilskud. Vi støtter ikke studieture og så videre.

Tine Brodersen forklarer, at en god måde at skærpe sin kommunikation på – både når det drejer sig om, hvad fondene støtter, og hvad fondene ikke støtter – er at tage udgangspunkt i de mange spørgsmål, fondene ofte får via mail eller telefon fra ansøgere, eller at tage udgangspunkt i de typiske fejl, de ser i de ansøgninger, de får.

“Hvis man svarer på “oftest stillede spørgsmål” på sin hjemmeside, kan man spare sig selv og ansøgerne for unødvendige henvendelser, som er tidskrævende,” siger Tine Brodersen.

Råd 6: Forklar jeres behandlingsprocesser
Et andet punkt, hvor små fonde med fordel kan være tydeligere i deres kommunikation, er vedrørende behandlingsprocessen af ansøgninger. Tine Brodersen anbefaler fonde at oplyse om:

  • Nødvendige dokumenter
  • Ansøgningsfrister
  • Hvorvidt ansøgerne får en bekræftelse på, at deres ansøgning er modtaget
  • Hvornår de kan forvente svar på deres ansøgning
  • Hvornår de kan forvente, at midlerne bliver udbetalt, hvis deres ansøgning bliver godkendt.

Råd 7: Fortæl, hvor store I er
Små almennyttige fonde skal ikke offentliggøre regnskaber, men ifølge Tine Brodersen kan det være en fordel for de små fonde at kommunikere, hvor mange penge de uddeler årligt. Det vil betyde, at en del ansøgere vil tænke mere over deres ansøgninger og budgetter til de små fonde.

“Hvis man som lille fond har 50.000 kroner at dele ud af, som bliver fordelt på flere projekter, så vil en forening formodentlig tænke sig om, før den søger om 300.000 kroner hos fonden. Fondene kan også med fordel kommunikere, hvor mange legater de uddeler om året, og hvor store legatportionerne er. På den måde guider de ansøgerne, og mange ansøgere vil falde fra, fordi beløbene ikke er relevante for dem, eller fordi de vurderer, at sandsynligheden for at få støtte er for lille. På den måde kan fondene være med til at begrænse antallet af irrelevante ansøgninger, de modtager, og på den måde spare ressourcer,” siger Tine Brodersen.

Forrige artikel Frivillig i valget: Sådan er reglerne, når du sender frivillige i lygtepælene Frivillig i valget: Sådan er reglerne, når du sender frivillige i lygtepælene Næste artikel Kom godt i gang med sociale investeringer trin for trin Kom godt i gang med sociale investeringer trin for trin
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

FDF’s kredsstartsprojekt har vendt tingene om, så initiativtagerne kan starte med at fokusere på aktiviteterne og gemme bureaukratiet til senere. Forbundet står klar med både sparring, administrativ bistand og startøkonomi. Indsatsen har på to år givet 10 nye kredse – men det har kostet både kræfter og penge.

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

De kommunale budgetforlig for 2024 falder i hak på stribe i disse uger. Det giver nogle steder flere penge til lokaler, aktiviteter og udvikling i foreningslivet, mens andre kommuner strammer livremmen. Men hvem er foreningernes ”fagforening” og hvordan tager din forening kampen op mod uretfærdigheder?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

TV2-serien ”Balladen om kolonihaven” demonstrerer elegant, hvad der udspiller sig i de små forpligtende foreningsfællesskaber, som Danmark er opbygget af. Foreningsliv bygger i høj grad på mennesker med engagement, passion, fagligheder og følelser. Det foregår i vores dyrebare fritid, og derfor går bølgerne ofte højt, for der kan være meget på spil. 

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Når man lander sit første lederjob i en NGO, måske i en ung alder, følger der mange opgaver med, som ikke stod i jobopslaget. Det tager bogen 'Sagens Kerne' fat på med råd fra to, som har prøvet turen på egen krop. De rammer helt plet, lyder det fra en, der netop står i situationen.

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

ChatGPT og andre kunstig intelligens-redskaber bliver hele tiden både nemmere, bedre og billigere, så det er ikke bare forbeholdt de store organisationer. Til gengæld er der både praktiske og etiske faldgruber, man skal holde sig for øje, siger konsulent i branchen Christian Sophus Ehlers. Han har for længst selv taget den nye teknologi i brug.

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Det er vrede og frustration over alt for lidt handling i klimakrisen, der driver aktivisterne i Den Grønne Ungdomsbevægelse. Men et spændende miljø med kreative arbejdsformer og en flad struktur skader heller ikke.

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Skovbrande på Rhodos, varmerekorder i Sydeuropa og et knastørt dansk forår. Klimakrisen har erobret dagsordenen, både i medierne og hos en række organisationer. Flere af dem, som har sat klima højt på dagsordenen, beretter om flere aktivister, men også om et emne, som påvirker organisationernes ståsted og måde at virke på.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø – et emne som desværre forbliver lige så hot som den danske sommer indtil nu, også selvom Folkemødet er slut for i år.