Memory lane: Tre kampagner der skabte forandring

TILBAGEBLIK: Hvis du som civilsamfundsorganisation gerne vil sætte dagsorden og skabe forandring, går vejen ofte gennem en SoMe-kampagne. Vi genbesøger her tre ikoniske kampagner.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

The Ice Bucket Challenge
Hvad har Bill Gates, Cristiano Ronaldo og Noma-stifter René Redzepi til fælles? 

I 2014 medvirkede de alle i den verdensomspændende SoMe-kampagne “The Ice Bucket Challenge”, hvor deltagerne frivilligt hældte en spand isvand i hovedet på sig selv, mens det blev filmet.

Se her hvordan Bill Gates modtager udfordring fra Facebooks Mark Zuckerberg og udfører The Ice Bucket Challenge.

Målet med øvelsen var at støtte forskningen i nervesygdommen ALS.

I kølvandet på de kendte fulgte en masse helt almindelige sociale mediebrugere trop, og i nogle måneder var videoerne et tilbagevendende syn på SoMe.

Faktisk endte i alt 17 millioner mennesker med at deltage i udfordringen. 

Kampagnen er et skoleeksempel på, hvordan virale videoer kan bruges på SoMe og skabe opmærksomhed om en sag.

ALS Association fik 115 millioner dollars i støtte efter kampagnen, og ifølge en rapport fra RTI International gjorde donationerne patientforeningen i stand til at øge sin årlige funding til forskning i sygdommen med 187 procent.

Du kan læse mere om kampagnens effekter her. 

#JegErDansk
“Du er ikke dansker.”

Sådan lyder beskeden til en gruppe børn i en video, der i 2017 skabte store diskussioner på sociale medier og fik politikere til at reagere.

Det var Gorilla Media, der lavede den tre minutter lange video, hvor danske børn med rødder i andre kulturer fortæller, at de opfatter sig selv som danske.

I slutningen af videoen får børnene besked på, at de ikke er danske.

Børnene bliver tydeligt berørte, og nogle af dem begynder at græde.  

Videoen var svar på en udtalelse fra Folketinget, hvor man fandt det bekymrende, at der “er områder i Danmark, hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande er over 50 procent. Det er Folketingets opfattelse, at danskere ikke bør være i mindretal i boligområder i Danmark.”

Find videoen her.

Det københavnske mediebureau slog videoen op med følgende tekst: “Eftersom Folketinget har besluttet, at vores børn ikke er danske, har vi besluttet at fortælle dem det #JegErDansk.«

Videoen skabte røre. Den blev på en og samme tid udskældt for at være for hård og lovprist for at være rørende.

Også udlandet lagde mærke til videoen, der blev omtalt i mere end 120 medier verden over og opnåede mere end 10 millioner visninger.

Til sidst blev Folketingets udtalelse revideret.

Læs mere om baggrunden for kampagnen her.

Da Danmarks Naturfredningsforening var den truede art
I slutningen af 2018 fremsatte Dansk Folkeparti forslag om, at Danmarks Naturfredningsforening skulle fratages retten til at foreslå fredninger i naturen.

Som den eneste organisation i Danmark kan foreningen foreslå, at specifik natur bør fredes, hvis dyr eller planter er truet. 

I dag kalder foreningen i spøg forslaget fra Dansk Folkeparti en gave. For svaret på truslen blev en SoMe-kampagne, hvor foreningen red på en bølge af opbakning.

Folk blev vrede og skrev i stor stil under på, at DN skulle beholde sin fredningsret. 

Her finder du DN’s kampagne Fredninger i Fare.

En video slog kampagnen an, og ude i DN’s underafdelinger viste man lokale fredninger frem.

Kampagnen betød, at foreningen indhentede tusindvis af underskrifter fra folk, der ikke i forvejen var en del af kernemålgruppen. Foreningen voksede også i medlemstal.

Forrige artikel Status: Hvad civilsamfundet skal vide om Status: Hvad civilsamfundet skal vide om "dansen med coronavirus" Næste artikel Skridt for skridt: Sådan skruer du en effektfuld SoMe-kampagne sammen Skridt for skridt: Sådan skruer du en effektfuld SoMe-kampagne sammen
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

FDF’s kredsstartsprojekt har vendt tingene om, så initiativtagerne kan starte med at fokusere på aktiviteterne og gemme bureaukratiet til senere. Forbundet står klar med både sparring, administrativ bistand og startøkonomi. Indsatsen har på to år givet 10 nye kredse – men det har kostet både kræfter og penge.

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

De kommunale budgetforlig for 2024 falder i hak på stribe i disse uger. Det giver nogle steder flere penge til lokaler, aktiviteter og udvikling i foreningslivet, mens andre kommuner strammer livremmen. Men hvem er foreningernes ”fagforening” og hvordan tager din forening kampen op mod uretfærdigheder?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

TV2-serien ”Balladen om kolonihaven” demonstrerer elegant, hvad der udspiller sig i de små forpligtende foreningsfællesskaber, som Danmark er opbygget af. Foreningsliv bygger i høj grad på mennesker med engagement, passion, fagligheder og følelser. Det foregår i vores dyrebare fritid, og derfor går bølgerne ofte højt, for der kan være meget på spil. 

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Når man lander sit første lederjob i en NGO, måske i en ung alder, følger der mange opgaver med, som ikke stod i jobopslaget. Det tager bogen 'Sagens Kerne' fat på med råd fra to, som har prøvet turen på egen krop. De rammer helt plet, lyder det fra en, der netop står i situationen.

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

ChatGPT og andre kunstig intelligens-redskaber bliver hele tiden både nemmere, bedre og billigere, så det er ikke bare forbeholdt de store organisationer. Til gengæld er der både praktiske og etiske faldgruber, man skal holde sig for øje, siger konsulent i branchen Christian Sophus Ehlers. Han har for længst selv taget den nye teknologi i brug.

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Det er vrede og frustration over alt for lidt handling i klimakrisen, der driver aktivisterne i Den Grønne Ungdomsbevægelse. Men et spændende miljø med kreative arbejdsformer og en flad struktur skader heller ikke.

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Skovbrande på Rhodos, varmerekorder i Sydeuropa og et knastørt dansk forår. Klimakrisen har erobret dagsordenen, både i medierne og hos en række organisationer. Flere af dem, som har sat klima højt på dagsordenen, beretter om flere aktivister, men også om et emne, som påvirker organisationernes ståsted og måde at virke på.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø – et emne som desværre forbliver lige så hot som den danske sommer indtil nu, også selvom Folkemødet er slut for i år.