Forskningsprojekt: Egoistiske motiver er en legitim drivkraft i frivilligt arbejde

MOTIVATION: Frivillige i sociale organisationer har brug for anerkendelse, ellers risikerer de at miste motivationen. Derfor bør organisationer fokusere mere på at skabe fællesskaber med et gensidigt udbytte, foreslår Center for Frivilligt Socialt Arbejde.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Af Benjamin Alexander Helbo

Mennesker har brug for anerkendelse. Det gælder i alle aspekter af livet, hvad end det er blandt kollegerne på arbejdspladsen, vennerne i fodboldklubben eller hos partneren derhjemme.

Derfor burde det heller ikke komme som en overraskelse, at frivillige i sociale organisationer har brug for anerkendelse for deres arbejde. Sådan har den gængse opfattelse af frivillige ikke altid været, men den klassiske idé om, at frivillige udelukkende er motiveret af uselviske og altruistiske motiver er ikke gangbar.

Det fortæller Nathalie Perregaard. Hun er analysekonsulent hos Center for Frivilligt Socialt Arbejde og står bag et forskningsprojekt, som er blevet behandlet i centerets seneste videnstema. Heri er beskeden klar:

“Vi vil gerne tænke om frivilligheden, at den udelukkende handler om godhjertede personer, der ikke tænker på sig selv. Men vi er begyndt at forstå bedre og bedre, at frivillige også selv får opfyldt en masse behov i deres frivillige arbejde,” siger Nathalie Perregaard.

Frivillige kan være motiveret af både altruistiske og egoistiske motiver, og det er ingen dårlig ting. Frivillige er netop frivillige, fordi det føles meningsfuldt for dem, og det skal de sociale organisationer holde særligt øje med. Ellers risikerer de, at de frivillige falder fra, fortæller Nathalie Perregaard.

“Når frivillige giver tid og sympati, så har de også brug for at få noget igen. Det kan være glæde, taknemmelighed eller lettelse. Det er helt naturligt. Det skal organisationerne være opmærksomme på, for så kan de skabe nogle bedre og holdbare relationer.”

Frivillige kan også have egoistiske motiver - og det er godt
At frivillige også motiveres af et behov for anerkendelse er en øm tå i civilsamfundet, fremhæver Nathalie Perregaard. Men sådan bør det ikke være.

“Det her tabu med, at det skulle være forkert eller et problem, det er på ingen måde tilfældet. Der er ikke nødvendigvis en modsætning mellem at gøre noget for andre, og at gøre noget for en selv.”

Hvad kan sociale organisationer i civilsamfundet bruge den viden til?

“Jeg tror, at hvis organisationerne anerkender, at begge parter får noget ud af relationen, så er de bedre rustet til at skabe nogle holdbare relationer mellem de frivillige og brugerne,” forklarer analysekonsulenten hos CFSA.

Netop den mere egennyttige del af motivationen er med til at skabe et behov for anerkendelse for det stykke arbejde, den frivillige yder, pointerer Nathalie Perregaard.  

Hvis den frivilliges motiver bliver overset, så risikerer man, at han eller hun mister motivationen. Det kan i værste fald betyde, at den frivillige falder fra. Derfor skal man som organisation være særligt opmærksom på, om den frivillige føler sig anerkendt.

Fokus på fællesskab, forventninger og forpligtelser
Det er imidlertid ikke altid, at brugerne af frivillige sociale tilbud har mulighed for at udtrykke deres taknemmelighed. Det skal organisationerne forberede deres frivillige på, for ellers risikerer relationen mellem den frivillige og brugerne at gå i hårdknude, fortæller Nathalie Perregaard.

“En del brugere af frivillige tilbud kan være meget sårbare, og her kan der opstå det problem, at de frivillige mangler respons fra brugerne. Det kan opstå, fordi de sårbare brugere ikke har de samme sociale kompetencer, som den frivillige ellers er vant til,” siger hun og fortsætter:

“Der er nogle relationer, hvor den frivillige måske forventer for meget af samværet, til at det kan blive en harmonisk relation, og så er relationen i værste fald nødt til at stoppe.”

Hvad kan man gøre, hvis man som organisation oplever, at ens frivillige mangler anerkendelse fra brugerne?

“Hvis man oplever, at ens frivillige mangler anerkendelse, så kan man som organisation selv forsøge at formidle anerkendelse og taknemmelighed til den frivillige”, fortæller Nathalie Perregaard.

Det kan ske på flere måder, og det må gerne være helt lavpraktisk. Eksempelvis kan organisationen rose den frivillige og fortælle, at der bliver sat pris på indsatsen og minde hende om, at hun gør en forskel.

Nathalie Perregaard foreslår, at man som organisation tackler problematikken, allerede inden den opstår. Det kan man gøre ved at forventningsafstemme med den frivillige og brugeren.

“Man bør gøre det tydeligt for både frivillige og brugere, at relationen er et fællesskab med gensidige forventninger og forpligtelser. Det kan man gøre ved at forventningsafstemme,” siger hun og tilføjer:

”Mere grundlæggende er det en god idé, hvis organisationerne gentænker deres syn på relationen mellem den frivillige og brugerne.”

Et ligeværdigt venskab
Hos CFSA oplever man, at flere og flere organisationer i civilsamfundet begynder at håndtere den sociale relation mellem brugere og frivillige anderledes.

Nogle begynder at bruge termer som venskaber til at beskrive relationen mellem de frivillige og brugerne, mens andre lægger vægt på ikke at gøre noget for andre, men sammen med andre. Det er en god idé, mener Nathalie Perregaard.

“Termer som 'venskaber' om relationen mellem de frivillige og brugerne indikerer, at der er en lighed i relationen,” siger hun og fortsætter:

“I den klassiske forståelse af frivilligt arbejde er der en altruist, der gør noget, for nogle meget sårbare brugere. Det indikerer, at der er nogle, relationen er sund for, og så er der nogle, der gør noget godt. Jeg tror på mange måder, at der er et behov for at udviske hierarkiet mellem dem, der gør den gode gerning og dem, der modtager den gode gerning.”

Forrige artikel Normale spilleregler sættes ud af kraft, når frivillige hjælper til i kommuner Normale spilleregler sættes ud af kraft, når frivillige hjælper til i kommuner Næste artikel Fremtidsforsker: Nærhed, nærighed og ad hoc-frivillighed venter forude Fremtidsforsker: Nærhed, nærighed og ad hoc-frivillighed venter forude
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

FDF’s kredsstartsprojekt har vendt tingene om, så initiativtagerne kan starte med at fokusere på aktiviteterne og gemme bureaukratiet til senere. Forbundet står klar med både sparring, administrativ bistand og startøkonomi. Indsatsen har på to år givet 10 nye kredse – men det har kostet både kræfter og penge.

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

De kommunale budgetforlig for 2024 falder i hak på stribe i disse uger. Det giver nogle steder flere penge til lokaler, aktiviteter og udvikling i foreningslivet, mens andre kommuner strammer livremmen. Men hvem er foreningernes ”fagforening” og hvordan tager din forening kampen op mod uretfærdigheder?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

TV2-serien ”Balladen om kolonihaven” demonstrerer elegant, hvad der udspiller sig i de små forpligtende foreningsfællesskaber, som Danmark er opbygget af. Foreningsliv bygger i høj grad på mennesker med engagement, passion, fagligheder og følelser. Det foregår i vores dyrebare fritid, og derfor går bølgerne ofte højt, for der kan være meget på spil. 

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Når man lander sit første lederjob i en NGO, måske i en ung alder, følger der mange opgaver med, som ikke stod i jobopslaget. Det tager bogen 'Sagens Kerne' fat på med råd fra to, som har prøvet turen på egen krop. De rammer helt plet, lyder det fra en, der netop står i situationen.

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

ChatGPT og andre kunstig intelligens-redskaber bliver hele tiden både nemmere, bedre og billigere, så det er ikke bare forbeholdt de store organisationer. Til gengæld er der både praktiske og etiske faldgruber, man skal holde sig for øje, siger konsulent i branchen Christian Sophus Ehlers. Han har for længst selv taget den nye teknologi i brug.

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Det er vrede og frustration over alt for lidt handling i klimakrisen, der driver aktivisterne i Den Grønne Ungdomsbevægelse. Men et spændende miljø med kreative arbejdsformer og en flad struktur skader heller ikke.

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Skovbrande på Rhodos, varmerekorder i Sydeuropa og et knastørt dansk forår. Klimakrisen har erobret dagsordenen, både i medierne og hos en række organisationer. Flere af dem, som har sat klima højt på dagsordenen, beretter om flere aktivister, men også om et emne, som påvirker organisationernes ståsted og måde at virke på.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø – et emne som desværre forbliver lige så hot som den danske sommer indtil nu, også selvom Folkemødet er slut for i år.