Fem ngo'er laver guide for bedre succes med strategiske partnerskaber

GUIDE: Hvis ngo’erne vil indgå stærke partnerskaber med virksomheder, skal de kommunikere bedre og tale ind i virksomhedernes forretningsforståelse. Det mener fem danske ngo’er, som sammen med eksperter i partnerskaber har lavet en guide, der skal hjælpe ngo’er til at indgå bedre partnerskaber med virksomheder.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Et stærkt virksomhedssamarbejde tager typisk ét til halvandet år at bygge op. Og i dialogen med virksomheden bør der være fokus på, hvad virksomheden og ngo’en kan udrette sammen, frem for på hvad virksomheden kan betale i kroner og øre.

Det er blot nogle af de mange råd, som Danish Forestry Extension, Ghana Venskab, DIB, Verdens Skove og Vedvarende Energi kommer med i guiden "Værdiskabelse, videndeling og vi-følelse", som udkommer i dag.

Du skal være pengene værd
”Hvis ngo’er ikke forstår, at det ikke giver mening at betale dem penge, medmindre den service, de yder, er bedre end den service, en konsulent kunne tilbyde, har de ikke forstået, hvad det betyder at samarbejde med en virksomhed,” lyder beskeden fra en anonym virksomhed i guiden. Og netop derfor har danske ngo’er brug for at blive skarpere på, hvad partnerskaber med virksomheder kræver, mener forfatterne bag.

Guiden er bygget op som et opslagsværk, der blandt andet omhandler forretningsmodeller, værdiskabelse, rollefordelinger og kommunikationen om det gode partnerskab.

Et centralt element i guiden er eksempelvis fokusset på forretningsmodellen og dermed værdiskabelsen. Det er afgørende, at både ngo og virksomhed er bevidste og enige om, hvilken værdi et partnerskab skaber, og for hvem den værdi skabes. Her nævner forfatterne blot et par værdier, som en virksomhed kunne være interesseret i:

  • Projektet hjælper med at øge virksomhedens toplinje (indtægter/salg) eller bundlinje (indtjening/profit).
  • Projektet hjælper virksomhedens forretningsudvikling, f.eks. gennem udvikling af nye produkter, test af produkter, tilpasning af produkter til et nyt kundesegment, etc.
  • Projektet styrker virksomhedens omdømme og tydeliggør værdier, kultur, etik og moral, f.eks. ved at tage ansvar for klimapåvirkning, socialt udsatte, plastikforurening, madspild eller lignende.
  • Projektet gør brug af virksomhedens ekspertise og viden i løsningen af et samfundsrelevant problem og skaber dermed stolte medarbejdere, der udvikler loyalitet over for virksomheden.
  • Samarbejdet giver virksomheden adgang til ngo’ens særlige ekspertise og netværk, der udvikler virksomhedens produkter, kundesegment og markedsadgang.
  • Projektet skaber vigtige samarbejdsrelationer for virksomheden.
  • Projektet giver virksomheden adgang til gode historier eller andet kommunikationsmateriale, som kan eksponeres til virksomhedens interessenter.
  • Projektet hjælper virksomheden med at være på forkant med relevant lovgivning.

Man kan herefter lave samme øvelse for ngo’en, støttemodtagerne og ikke mindst for samfundet, så den generelle værdiskabelse i projektet belyses fra alle sider.

Kontrakter er dynamiske arbejdsredskaber
En af de mange eksperter, der har været med til at bidrage til guiden, er Lars Christensen, direktør i LC Consult. Han har været med til at stifte Verdens Skove og har i flere år arbejdet med at rådgive ngo’er om partnerskaber. Her oplever han af og til, at både virksomheden og ngo’en taler to forskellige sprog. Ngo’en har ildsjælene, som mener, at alt er lige vigtigt, hvorimod virksomheden ofte har et snævert fokus på den del af projektet, der har værdi for dem og deres forretning.

Guiden indeholder derfor en lang række værktøjer til at forstå hinandens kulturer for at binde de to organisationer tættere sammen. Et nøglepunkt er kontrakten, som Lars Christensen alt for ofte ser behandlet som et dødt dokument, der er udarbejdet primært af en af parterne.

“En partnerskabskontrakt er et konkret og præcist arbejdsredskab, der indeholder og afspejler intentioner, mål, resultater, opgaver og planer. Det skal være en guide til de konkrete handlinger og mindre en formalisering af partnerskabet,” siger Lars Christensen.

Ud med statusrapport – ind med løbende dialog
Derfor indeholder guiden også en udvidet skabelon for en kontrakt for et partnerskab, hvor organisering, roller, ressourcer og forpligtelser kan få lov til at fylde mere.

“Hvis man virkelig vil de her partnerskaber, så skal man væk fra tanken om, at man bare kan sende en halvårlig statusrapport til en perifer donor. Ngo’erne skal trække virksomhederne helt tæt på, forstå incitamentsstrukturerne og acceptere, at virksomhederne skal have et klart udbytte. Ellers bliver det et kort bekendtskab,” siger direktøren og henviser til 10 klare læresætninger fra guiden, som ngo’erne bør starte med at kigge på.

  • Ngo’en bør være afklaret i sit formål med at indgå strategiske partnerskaber. Hvorfor er samarbejdet vigtigt, og hvad ønsker man at få ud af det?
  • Et grundigt forarbejde, der identificerer “matchet” mellem ngo’en og virksomheden, er vigtigt. Det handler om at finde fælles værdier og interesser.
  • Vær tydelig i fortællingen om samarbejdets og projektets potentiale. Konkretisering og eksemplificering giver et klart billede af den fælles sag, som virksomheden er med til at løfte.
  • Relationsopbygning og -vedligeholdelse er et vigtigt aspekt. Det handler om at få skabt en ”vi-følelse” omkring projektet, så virksomheden føler ejerskab.
  • Tillid og troværdighed er centralt i opbygning af strategiske partnerskaber.
  • Et stærkt virksomhedssamarbejde tager typisk ét til halvandet år at bygge op.
  • I dialogen med virksomheden bør der være fokus på værdiskabelsen, “hvad kan vi sammen”, frem for på økonomien, “hvad kan virksomheden betale”.
  • Vis forståelse for virksomhedens fokus på drift og forretning. En “business-wise” kommunikation og tilgang er foretrukket.
  • Virksomheder er ofte mindre villige til at indgå samarbejde med oplagte risici eller potentielle shitstorms, f.eks. i forbindelse med politiske sager.
  • Virksomheder vil gerne selv ”finde” deres CSR-partnere, så det er vigtigt at fremstå som en interessant og synlig organisation.

Guiden er finansieret af Globalt Fokus’ pulje til støtte af kapacitetsudviklingsinitiativer og kan downloades her.

Forrige artikel Eksperter: Ngo’er bør træde varsomt, når de indgår partnerskaber med virksomheder Eksperter: Ngo’er bør træde varsomt, når de indgår partnerskaber med virksomheder Næste artikel Her er Altingets tætpakkede program for Folkemødet 2019 Her er Altingets tætpakkede program for Folkemødet 2019
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

FDF’s kredsstartsprojekt har vendt tingene om, så initiativtagerne kan starte med at fokusere på aktiviteterne og gemme bureaukratiet til senere. Forbundet står klar med både sparring, administrativ bistand og startøkonomi. Indsatsen har på to år givet 10 nye kredse – men det har kostet både kræfter og penge.

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

De kommunale budgetforlig for 2024 falder i hak på stribe i disse uger. Det giver nogle steder flere penge til lokaler, aktiviteter og udvikling i foreningslivet, mens andre kommuner strammer livremmen. Men hvem er foreningernes ”fagforening” og hvordan tager din forening kampen op mod uretfærdigheder?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

TV2-serien ”Balladen om kolonihaven” demonstrerer elegant, hvad der udspiller sig i de små forpligtende foreningsfællesskaber, som Danmark er opbygget af. Foreningsliv bygger i høj grad på mennesker med engagement, passion, fagligheder og følelser. Det foregår i vores dyrebare fritid, og derfor går bølgerne ofte højt, for der kan være meget på spil. 

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Når man lander sit første lederjob i en NGO, måske i en ung alder, følger der mange opgaver med, som ikke stod i jobopslaget. Det tager bogen 'Sagens Kerne' fat på med råd fra to, som har prøvet turen på egen krop. De rammer helt plet, lyder det fra en, der netop står i situationen.

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

ChatGPT og andre kunstig intelligens-redskaber bliver hele tiden både nemmere, bedre og billigere, så det er ikke bare forbeholdt de store organisationer. Til gengæld er der både praktiske og etiske faldgruber, man skal holde sig for øje, siger konsulent i branchen Christian Sophus Ehlers. Han har for længst selv taget den nye teknologi i brug.

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Det er vrede og frustration over alt for lidt handling i klimakrisen, der driver aktivisterne i Den Grønne Ungdomsbevægelse. Men et spændende miljø med kreative arbejdsformer og en flad struktur skader heller ikke.

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Skovbrande på Rhodos, varmerekorder i Sydeuropa og et knastørt dansk forår. Klimakrisen har erobret dagsordenen, både i medierne og hos en række organisationer. Flere af dem, som har sat klima højt på dagsordenen, beretter om flere aktivister, men også om et emne, som påvirker organisationernes ståsted og måde at virke på.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø – et emne som desværre forbliver lige så hot som den danske sommer indtil nu, også selvom Folkemødet er slut for i år.