Ingen løsning på EUs togproblemer

De europæiske jernbaner har problemer. Dels har landene forskellige sporbredder, dels flyttes mere og mere trafik væk fra den miljøvenlige skinner. EU-Parlamentet kræver efter en debat oprettelse af et europæisk jernbane-agentur. Men det ser sort ud for jernbanens fremtid, skriver Altinget.dks EU-korrespondent.

Banedriften er det eneste område inden for EU, hvor begrebet det Indre Marked ikke er blevet omsat i praksis. Og der mangler meget, før der her kan tales om et Indre Marked. Som det under en debat i EU-Parlamentet under dettes januar-samling i Strasbourg blev udtrykt af den tyske konservative Ingo Schmitt:

"Vi burde tage ved lære af vor omgang med luftrummet, hvor EU har skabt et fælles marked, kaldet ”The single European sky”, fordi nationalstaterne ikke kunne finde ud af at løse problemerne. Rådet har ment, at andre områder burde kunne løses af medlemsstaterne bilateralt. Jeg kan kun sige: Det burde de have gjort for længst. Nu gør vi det."

Der skiftes bl.a. personale ved grænserne, og alene den kendsgerning fordyrer især godstransporten i en grad, der på længere sigt kan kvæle denne både renere, mest energi-besparende og allersikreste sikre form for transport – især for passagerer, hvor tallene taler deres tydelige sprog: 41.000 dræbte i vejtrafikken på årsbasis i Unionen mod 100 i forbindelse med togdriften.

Login