Uddannelse giver bedre dagtilbud – alligevel udebliver kvalitetsløft af pædagoguddannelsen

Uddannelse er afgørende for at løfte kvaliteten i dagtilbuddene. Derfor haster det med en ny pædagoguddannelse, skriver Andreas Rasch-Christensen.

I maj offentliggjordes resultaterne for den nationale kvalitetsundersøgelse af de kommunale dagtilbud for de to-årige børn. Den pegede på en sammenhæng mellem kvalitet og tilstedeværelsen af uddannet personale. Et forskningsreview fra VIVE fra 2017 pegede på noget lignende.

De resultater er måske ikke så overraskende, ligesom det er tilsvarende indlysende, at det ikke bare er uddannelsen i sig selv, men selve indholdet i den, der betyder noget. Det er ikke ligegyldigt, hvilke kvalifikationer de voksne i de danske dagtilbud rent faktisk har.

Den eksisterende pædagoguddannelse skal reformeres, fordi den i den nuværende udgave ikke er god nok. Det skyldes i mindre udstrækning, at underviserne på uddannelsen ikke gør en solid og kvalificeret indsats. Snarere er rammerne, inden for hvilke de skal udøve deres arbejde, utilstrækkelige.

Login