Pædagogisk praksis lader sig ikke tøjle af politikere og forskningsevidens

Hvis pædagogfaget – og dermed også pædagoguddannelsen – atter skal blive attraktiv, skal politikerne forstå, at et børneliv ikke kan sættes på formel, og at god pædagogik handler om at håndtere denne usikkerhed, skriver Anja Marschall.

Alle vil noget med pædagogerne – ikke mindst holde på dem i en tid, hvor en gedigen rekrutteringskrise kradser. Det gælder både i praksis og på uddannelserne.

Men hvordan kunne det gå så vidt, og hvorfor vil ingen længere være pædagog?

Pædagogisk arbejde med børn er dybt meningsfuldt, og det tror jeg, at mange pædagoger vil være enig med mig i. For man ser hver dag, at man gør en forskel i små menneskers liv, når man altså har mulighed for det. Men der er samtidig rigtig mange andre, der vil noget med pædagogerne. Og har meninger om, hvad pædagoger skal og bør i deres arbejde med børnene – og ikke altid på måder, som pædagoger kan genkende som meningsfulde.

Login