Pædagogers faglighed gør en afgørende forskel for børnefællesskaberne

Pædagoger er afgørende for kvaliteten i de tidlige indsatser og for de fællesskaber og relationsdannelser, der er så vigtige for alle børn nu og senere i livet. De skal blot have lov til at udøve deres faglighed, skriver Andreas Rasch-Christensen.

I disse dage afholdes KL's årlige Børne og Ungetopmøde. Fællesskaber er på dagsordenen, og det er med god grund. Gode relationer er afgørende for børn og unges faglige og sociale udvikling. Læring og trivsel bor ikke i den enkelte, men påvirkes af de fællesskaber, som børn og unge indgår i.

Det starter tidligt. Blandt andet når de yngste borgere starter i de danske dagtilbud. Tidlige indsatser bliver altid fremhævet som det afgørende. Men hvad indeholder de, og hvad er pædagogernes rolle heri?

Det er en fornøjelse at besøge de danske dagtilbud. Fornyelig bød muligheden sig en lørdag formiddag i Skanderborg. Her var ambitionen at sætte ord på, hvad pædagogers helt afgørende fagligheder består i, og hvorfor de er så væsentlige for danske børn og unges udvikling. Ikke med en ambition om "at tale en profession op", som det for alt for ofte klicheagtigt angives.

Login