Vestager åbner EU-sag om ulovlig statsstøtte til Øresundsbroen

BRO: EU-Kommissionen har startet en undersøgelse, der skal afgøre, om Øresundsforbindelsen har fået en uretmæssig hjælpende hånd fra den danske og svenske stat.   

BRUXELLES: Snart 19 år efter indvielsen af Øresundsforbindelse skal EU-konkurrencekommissær Margrethe Vestager undersøge, om det gik ordentligt til, da EU-Kommissionen godkendte den danske og svenske statsstøtte til projektet.   

Det skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen er sat i gang på baggrund af en dom fra EU-Domstolen i september.

Dommen gav færgeselskaberne HH Ferries ret i, at EU-Kommissionen ikke var grundige nok, da de i 1995 – uden at åbne en formel undersøgelse – afgjorde, at statsstøtten til konsortiet bag Øresundsforbindelsen flugtede med EU’s regler for det indre marked.

For eksempel fik færgeselskaberne på Helsingør-Helsingborg-linjen ikke mulighed for at byde ind med deres holdning til sagen.

EU-domstolen pålagde derfor EU-Kommissionen at starte en ny undersøgelse, som i dag er indledt med Margrethe Vestager i spidsen.

"Åbningen af undersøgelsen er en invitation til, at alle interessenter kan komme med deres input. Det vil betyde, at Kommissionen kan tage en ny, endegyldig beslutning på et oplyst grundlag," udtaler Margrethe Vestager ifølge pressemeddelelsen. 

Fælles europæisk interesse
EU-Kommissionen vil i undersøgelsen, der skal vende hver en sten i godkendelsesprocessen, også kigge nærmere på, om den danske og svenske stat har givet for store skattefordele til konsortiet bag Øresundsforbindelsen.

Om Danmark og Sverige har stillet for lave krav til tilbagebetalingen af de statsgaranterede lån, skal også kigges efter i sømmene. 

Omdrejningspunktet i undersøgelsen er, om EU-Kommissionen har haft ret, når de tidligere har konkluderet, at hjælpen til Øresundsforbindelsen var i en fælles europæisk interesse, eller om godkendelsen var et brud på EU’s regler om fair konkurrence.

Kritik af Femern 
Det er ikke første gang, at EU-Domstolen slår hårdt ned på EU-Kommissionens afgørelser, når det gælder konkurrencepolitik i dansk infrastruktur.

I december 2018 underkendte EU-retten, der er EU-Domstolens første instans, EU-Kommissionens godkendelse af den statsstøtte og de statsgarantier, der er givet til Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland.

Også dengang skulle alarmklokkerne i EU-Kommissionen have bimlet højere, lød det fra EU-Domstolen.

Kritikken gik især på, at Kommissionen ikke var grundige nok i deres undersøgelser, når det kom til, hvordan Femern-forbindelsen skulle tilbagebetale statens lånepenge.

Forrige artikel S i nyt udspil: Velopdragne virksomheder skal belønnes med mindre bøvl S i nyt udspil: Velopdragne virksomheder skal belønnes med mindre bøvl Næste artikel Au revoir Paris: Au revoir Paris: "Præsident Macron har måske ikke tænkt nok over, hvordan han præsenterer magten"