Uddrag af lækket investeringsplan udløser DI-kritik

INVESTERINGSPLAN: Efter at have set uddrag af et udkast til regeringens investeringsplan er DI og DTL uenige. Mens DTL glæder sig, mener DI, at regeringen er alt for uambitiøs.

Dansk Industri og Dansk Transport og Logistik er splittede efter at have set et antal tabeloversigter fra et udkast til regeringens investeringsplan. Uddraget af udkastet, som organisationerne er blevet forelagt, viser en række af de vej- og jernbaneinvesteringer, som regeringen har tænkt sig at gennemføre i sin trafikinvesteringsplan. (Se uddrag af udkastet i faktaboks under artiklen.)

Udkastet fra Transportministeriet er ifølge Altingets oplysninger et udkast, hvor man er nået langt i processen, og som viser rigtig mange af de endelige forslag. Ifølge Altingets kilder er der lavet justeringer sidenhen i udkastet, bl.a. at timemodellen bliver opprioriteret, men det store billede i udkastet vil stadig stå, når regeringen fremlægger investeringsplanen.

Chef for DI Infrastruktur Michael Carlsen mener, der er brug for en mere ambitiøs investeringsplan.

"Vi mener, at der er behov for at femdoble investeringerne i infrastrukturen. De foreløbige meldinger tyder ikke på, at man vil være helt så ambitiøs," siger Michael Carlsen.

Selvom der er tale om et løft i forhold til tidligere investeringsplaner, mener han ikke, det er ambitiøst nok og efterlyser holdbare, langsigtede investeringer.

"Vi har brug for en ambitiøs investeringsplan, som kan sikre en velfungerende infrastruktur om 10, 20 og 30 år," siger Michael Carlsen.

DTL: Infrastrukturkommissionen har ikke levet forgæves
Hos DTL afventer man spændt den endelige investeringsplan, som er blevet udsat. Det var længe ventet, at den ville blive præsenteret i uge 43, men den er blevet udsat til engang i november.

Efter at have set et antal tabeloversigter fra udkastet glæder cheføkonom Ove Holm sig over, at Infrastrukturkommissionens anbefalinger i høj grad er inkluderet i udkastet.

"Udkastet ser meget ambitiøst ud, og vi glæder os over, at Infrastrukturkommissionen tydeligvis ikke har levet forgæves," siger Ove Holm.

Han hæfter sig ved, at Infrastrukturkommissionens betænkning, hvor DTL's adm. direktør Erik Østergaard var medlem, tydeligt skinner igennem i det udkast til investeringsplan, DTL har set.

"Vi noterer, at der i udkastet arbejdes med tre hovedprioriteringer: 1. Fremsættelse af forslag til anlægslov, 2. Udarbejdelse af VVM-redegørelser/beslutningsgrundlag, og 3. Forundersøgelse. I den forbindelse skal vi minde om Infrastrukturkommissionens anbefaling om at prioritere de vigtigste initiativer der, hvor investeringerne giver de største samfundsmæssige afkast," siger Ove Holm. 

Han ser spændt frem til at se investeringsplanens prioritering, tidsplan og ikke mindst finansiering, når den bliver fremlagt i november måned.

Forrige artikel USA's grønne borgmester USA's grønne borgmester Næste artikel Lovfattigt folketingsår i vente på forskningsområdet