Statsministeriet erkender ulovlig kampagne

LOVBRUD: Kampagnen om tronfølgeloven burde efter de gældende regler have været sendt i udbud. Det blev den ikke. Statsministeriet beklager fejlen.

Statsministeriet har over for Berlingske Tidende erkendt, at den omstridte annoncekampagne om tronfølgeloven var ulovlig.

Kampagnen overskrider et budget på en mio. kr., og efter de EU-retlige regler burde den derfor have været sendt i udbud.

Det blev den ikke.

I stedet gik ordren til reklamebureauet Kunde og Co., uden at de mange andre danske og europæiske reklamebureauer fik lov til at byde ind.

Statsministeriet har givet Berlingske Tidende følgende skriftlige svar:

"Det er selvsagt beklageligt, at kampagnen ikke blev sendt i EU-udbud, men alene har været offentliggjort efter de nationale regler. Det var en fejl, og Statsministeriet vil fremover naturligvis være ekstra opmærksom på dette."


Kreativ bogføring
Berlingske Tidende har begæret aktindsigt i både budget og regnskab for tronfølgekampagnen, men har endnu ikke fået adgang til dokumenterne.

Statsministeriet oplyser, at man oprindeligt havde valgt kun at fokusere på konsulentydelserne som en post, der muligvis skulle i udbud, og man undlod at regne penge til blandt andet produktion af TV-spot og annoncer med.

Konsulentydelserne overskrider ikke tærsklen på en mio. kr., som er grænsen for, hvornår kampagnen skal sendes i udbud, og derfor lod man være. Men den udregning er ulovlig.

"Det viser, at Løkke har ladet sig inspirere af sin forgænger med hensyn til kreativ bogføring. De prøver at finde en forklaring på noget, de godt ved ikke er rigtigt, indtil de får kniven på struben, og den opførsel er usund," siger formand for SF, Villy Søvndal.

Lovbrud uden konsekvenser
Juridisk professor ved Handelshøjskolen i København, Steen Treumer, der er specialist i EU's udbudsret, mener ikke, lovbruddet får konsekvenser for ministeriet.

"Man bruger ikke bøder på området, men når det konstateres, at man har overtrådt reglerne, er det i sig selv ubehageligt for de fleste," siger han til Berlingske Tidende.

Et andet reklamebureau vil dog kunne rette erstatningsansvar imod Statsministeriet, hvis de kan bevise, at de ville have vundet en eventuel udbudsrunde.

Men da handlen aldrig kom i udbud, blev der heller ikke opstillet kriterier for selve handlen, og derfor er det næsten umuligt at bevise, at man kunne have vundet udbuddet.

Forrige artikel Fodgængerne udelukket fra tænketank Fodgængerne udelukket fra tænketank Næste artikel Borgerligt Centrum nægter at dø Borgerligt Centrum nægter at dø