Skoleelev: Folkeskolen er nedslidt, klam og udmattende

DEBAT: Milan går i 9. klasse på en typisk dansk folkeskole. Det er ofte en unødvendig kamp op ad bakke.

Af Milan
9. klasse på Øster Farimagsgade SkoleKbh. Ø

Jeg går i skole fra kl. 8:00 til 15:30 hver dag. Efter skole er jeg udmattet og har ikke tid eller overskud til fritidsaktiviteter. I skolereformen stod der, at eleverne ville få 45 minutter bevægelse i undervisningen hver dag. Det husker jeg ikke, vi har fået. Jeg bliver rastløs, hvis jeg ikke kan bevæge mig.

I skolereformen blev vi elever lovet for eksempel færre lektier, men til gengæld mere tid til lektier og bevægelse i undervisningen – men intet er sket.

Vi har lektier næsten hver dag og stort set ingen tid til at lave nogle af de ting, vi har lyst til, ud over det rent faglige.

Vi fik også at vide, vi ville få to lektioner om dagen til lektier. Vi får tre lektioner om ugen.

Med hensyn til selve undervisningen er der store mangler, for eksempel i IT-undervisningen. 

På min skole trænger vi i den grad til en opgradering, både på hardware og software – der har nemlig været de samme computere på skolen i syv år. Hvis IT-udstyret er helt uddateret, er det både spild af tid og penge.

Desuden ligner vores skolebøger noget, der er løgn, og toiletterne er så klamme, at jeg cykler hjem for at gå på toilettet. En mulighed, mange andre elever ikke nødvendigvis har.

Desuden synes jeg, det er et stort problem, at langt de fleste klasser skal rumme mange meget forskellige børn, der absolut ikke alle kan finde ud af at sidde stille og høre efter. Alle individer har jo forskellige behov, og alle er bedre til noget end andre – nogen er jo for eksempel bedre til at skrive, mens andre er gode til at læse og andre til at lytte – men det er mit indtryk, at folkeskolen i dag har meget svært ved at rumme andre end dem, der er gode til at sidde stille og høre efter. Men hvad så med alle de andre?

Forrige artikel KL: Urimelig kritik af vores psykiatri-indsats KL: Urimelig kritik af vores psykiatri-indsats Næste artikel Undervisere: Her er de fem største problemer med studenterevalueringer Undervisere: Her er de fem største problemer med studenterevalueringer