Radikal Ungdom til LA-rådgiver: For letkøbt at affeje mistrivsel med, ”at livet gør ondt”

Rigtig mange steder i vores uddannelsessystem, gør vi ikke nok for unge. At man skulle få mere selvtillid af en pres- og præstationskultur, er simpelthen ikke det, som forskningen på området viser, skriver Mathias Sikora.

Af Mathias Sikora
Uddannelsesordfører, Radikal Ungdom

Mads Strange, politisk rådgiver i Liberal Alliance, kritiserer venstrefløjen for at komme med "for letkøbte" løsninger på ungdommens mistrivsel. 

Han kritiserer blandt andet Radikale Venstres udspil om at erstatte karaktererne i 1.g, med mere feedback. Et løsningsforslag, der selvfølgelig ikke kan stå alene, ligesom at flere penge til psykiatrien heller ikke kan. 

Skal vi ungdommens mistrivsel til livs, kommer det til at kræver en indsats hele vejen rundt. En langsigtet løsning på ungdommens mistrivsel kræver et løft af psykiatrien, det kræver en styrket indsats i skolerne, og det kræver meget mere.

Mistrivsel er et kulturelt problem, så langt kan jeg være enig med Strange. Det ændrer dog ikke på, at vi har rigtige mange steder i vores uddannelsessystem, hvor vi kan blive bedre til at hjælpe de unge. 

Præstationspres er ikke dannende

Mads påstår, at det urimelige karakterpres, vi udsætter vores unge for, er med til at skabe "selvtillid, karakter og dannelse."

Jeg har meget svært ved at finde frem til, hvordan det hænger sammen. At man skulle få mere selvtillid af en pres- og præstationskultur, er simpelthen ikke det, som forskningen på området viser.

Under valget udkom der helt ny forskning, med titlen "Mistrivsel i lyset af tempo, præstation og psykologisering". Her bliver der blandt andet sat fokus på hvordan pres fra vores uddannelsessystem, er med til at skabe en ny form for mistrivsel. Med dette i mente, er forslaget om at erstatte karakterer i 1.g med mere feedback, så stadig "letkøbt"?

{{toplink}}

Jeg tror også, at Mads vil skulle lede meget længe efter forskning, der bekræfter ham i, at dannelse har gode vilkår i et test- og præstationsstyret klasselokale. Dannelse sker, når eleven lærer af interesse og nysgerrighed. For derigennem at åbne op for nye forståelser af de felter de beskæftiger sig med. Dannelse har intet at gøre med, at lære hvordan man nemmest muligt får gode karakterer, uden at knække nakken i processen.

Karakterer sætter begrænsninger

Læring er ikke en økonomisk udregning, hvor vi kan presse de unge en smule mere, og på den måde tvinge dem til at lære mere. Vi har i alt for lang tid tilladt vores skolesystem at blive styret af neoliberale forståelser af, hvordan verden fungerer.

Det skal vi have et oprør med, hvis vi ønsker at komme mistrivselspandemien til livs. Vi skal have et opgør med tanken om, at karakteren er et altafgørende læringsværktøj.

Virkeligheden er, at karakteren i langt de fleste tilfælde sætter rammer og begrænsninger for hvad og hvor meget, der kan læres.  
 
Når Liberal Alliance mener, at det eneste, vi kan gøre mod unges mistrivsel, er at erkende, at det gør ondt og så ellers se stille til, så vælger jeg at kalde det for ”letkøbt” og mangel på forståelse for unges problemer. 

Jeg vil glæde mig til, at Liberal Alliance, hvor Mads er rådgiver, kommer med forslag til reelle ændringer for unges trivsel. I stedet for de letkøbte argumenter om at skulle anerkende, at alle får ondt i livet før eller siden.

Forrige artikel Mette Frederiksen går efter en bred regering. Men det kan øge polariseringen Mette Frederiksen går efter en bred regering. Men det kan øge polariseringen Næste artikel Digitalt Ansvar: Elon Musks Twitter-køb og massefyringer er et demokratisk problem Digitalt Ansvar: Elon Musks Twitter-køb og massefyringer er et demokratisk problem