Tidligere departementschef: Sundhedsministeriet skal genfødes efter corona-krisen

PODCAST: Sundhedsministeriet er presset, men ikke nedsmeltet, vurderer ministeriets tidligere departementschef Per Okkels. Men hans gamle arbejdsplads skal genfødes, lyder det fra ham i Politisk Stuegang, hvor vi også taler sundhedsreform og en storstilet fusion, som Torben Mogensen håber dør inden fødslen.

I løbet af corona-pandemien har Sundhedsministeriets departementschef og mange af ministeriets afdelingschefer og styrelsernes chefer sagt op eller er gået på pension.

Er medarbejderne så hårdt medtagne og cheferne så nye, at ministeriet reelt er ukampdygtigt, når corona-pandemien er håndteret? Og hvorfor er det slut med departementschefer, der kun har topchef-erfaring fra kommuner og regioner?

Det er nogle af de spørgsmål, som tidligere departementschef Per Okkels i Sundhedsministeriet prøver at besvare i denne udgave af Altingets sundhedspodcast Politisk Stuegang.

Her taler han med Sidsel Vinge og Torben Mogensen om alt fra sundhedsreform til fusioner i Lægeforeningen - og om sit kommende arbejde for Novo Nordisk Fonden.

Ingen nedsmeltning
Ifølge Per Okkels er Sundhedsministeriet ikke organisatorisk og personalemæssigt brændt sammen i løbet af corona-krisen.

”Det er ikke overdrevet, at der er travlt og rigtig meget stress. Men en nedsmeltning? Nej. Jeg vil sige, at krisen har vist, at der er rigtig mange talenter, der stod klar til at tage over,” siger han.

Faktisk mener den tidligere departementchef, at mange af de nye folk på posterne - SSI-direktør Henrik Ullum, styrelsesdirektør Anette Lykke Petri og departementschef Svend Særkjær - allerede er blevet anerkendt for hurtigt at klare deres nye opgaver godt.

Den offentlige debat om Sundhedsministeriets reelle tilstand startede foregående afsnit af Politisk Stuegang. Her var PLO’s afgående direktør, Jonatan Schloss, på besøg. Og han vurderede, at Sundhedsministeriet reelt var "brændt sammen" af corona-travlhed og den følgende massive udskiftning på chefstolene. En debat, der siden er fortsat i Politiken og i flere indslag på DR.

Men forsinkelser i politik-udviklingen er ikke lig med en periode, hvor Sundhedsministeriet bagefter ikke kan trække nye politiske tiltag i gang, vurderer Per Okkels.

”Det er rigtigt, at der er nogle ting omkring sundhedsreformen, som er blevet sat på pause. Men vent til efteråret, når alle er vaccineret. Så vil man i ministeriet hurtigt kunne hive sagerne ned fra hylderne igen,” siger han, men peger samtidig på nødvendigheden af at gentænke ministeriet og styrelserne:

”Man kan ikke bare gå tilbage til tiden før corona. Det kommer ikke til at ske. Cheferne er nødt at sætte nogle nye retninger for at komme videre ledelsesmæssigt og organisatorisk. Ministeriet skal genfødes,” siger Per Okkels blandt andet.

Konkret ser han arbejdet med en sundhedsaftale og en ti-årsplan som midler til, at ministeriet ”kommer op at flyve igen”.

Staten bliver sit eget dyr
I programmet taler Per Okkels også om erfaringen med at bliver departementschef i Sundhedsministeriet uden at have arbejdet i et ministerium eller en styrelse før. I stedet havde Per Okkels årtiers ledelseserfaring fra driften af sundhedsvæsenet i amter, regioner og til sidst Danske Regioner.

Efter at blive lidt presset af de andre gæster, Sidsel Vinge og Torben Mogensen, erkender han, at han synes, at det er godt, at departementschefer har været uden for Slotsholmen, inden de sætter sig i spidsen for et ministerium.

Tendensen går imidlertid i den modsatte retning af flere årsager. For det første er der mange dygtige ledere i centraladministrationen, som byder sig til, vurderer Per Okkels. Men han peger også på andre forklaringer:

”Staten bliver mere og mere sit eget dyr. Der er rigtig mange processer, som kun findes i centraladministrationen omkring samråd, forespørgselsdebatter, lovgivning og det ret introverte spil mellem partierne,” siger Per Okkels.

Forrige artikel Europe First: Europas ledere vil beholde vores vacciner her på kontinentet Europe First: Europas ledere vil beholde vores vacciner her på kontinentet Næste artikel Nu er de første F35-fly klar: Er milliard-indkøbet pengene værd, eller har vi købt et nyt IC4-tog? Nu er de første F35-fly klar: Er milliard-indkøbet pengene værd, eller har vi købt et nyt IC4-tog?