OECD fremhæver danske udfordringer med indvandrerelever

OECD: Elever med indvandrerbaggrund er i høj grad koncentreret på enkelte skoler i Danmark. Samtidig har de faglige udfordringer. Det er blandt konklusionerne i en ny OECD-rapport.

Der er en faglig kløft mellem elever med indvandrerbaggrund og etnisk danske elever.

Det skriver OECD i rapporten Education Policy Outlook.

Ifølge OECD er det særligt i forhold til læsning, at eleverne med indvandrerbaggrund halter.

Forskellen på læsefærdighederne imellem elever med indvandrerbaggrund og de øvrige elever er således større i Danmark end i de fleste andre OECD-lande.

I forlængelse heraf fremhæver OECD også, at elever med indvandrerbaggrund i Danmark skiller sig ud ved, at de i mindre grad taler det samme sprog derhjemme, som man gør i skolesystemet.

Klumper sig sammen
Den internationale organisation har kigget på en lang række forhold i det danske uddannelsessystem.

Og på flere plan finder den negative tendenser i forhold til Danmarks elever med indvandrerbaggrund.

OECD skriver blandt andet, at elever med indvandrerbaggrund er isoleret i forhold til etnisk danske elever.

Ifølge OECD er Danmark således kun overgået af Finland, når det kommer til "segregation of immigrant students".

Betegnelsen dækker over OECD’s opgørelse over, i hvor høj grad elever med indvandrerbaggrund går i skole med andre af samme baggrund.

Her ligger Danmark således langt over OECD's gennemsnit, mens lande som Sverige, Norge og Tyskland ligger markant under.

Minister: Det går ikke
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har også læst OECD-rapporten, og er ikke opløftet.

I en pressemeddelelse på ministeriets hjemmeside udtaler hun:

”Det er et problem for hele samfundet, hvis vi ikke møder hinanden på kryds og tværs i skolen. Det går ikke, at børn med indvandrerbaggrund halter efter fagligt, og at vi ser så stor en etnisk opdeling i vores skoler og også på ungdomsuddannelserne. Det skader fællesskabet og sammenhængskraften og skaber grobund for parallelsamfund.”

Som Børne- og Undervisningsministeriet også noterer sig i pressemeddelelsen, så kører der aktuelt forhandlinger mellem regeringen og Folketingets partier om elevfordeling på de gymnasiale uddannelser.

Læs mere om det emne her.

Forrige artikel Dagens overblik: Frank Jensens fald markerer et Dagens overblik: Frank Jensens fald markerer et "brud" og går i internationale medier Næste artikel Vismænd advarer mod at droppe stigende pensionsalder, men der er råd til at justere forsigtigt på planerne Vismænd advarer mod at droppe stigende pensionsalder, men der er råd til at justere forsigtigt på planerne