Mitt Romney skovler penge ind til fundraising

FUNDRAISING: Den republikanske udfordrer er langt foran præsident Obama, når det gælder indsamlingen af penge til den igangværende valgkamp. Demokratiske valgstrateger er bekymrede.

WASHINGTON DC - Det er som bekendt de rige, der har pengene. Og de er - i hvert fald for det solide flertals vedkommende i USA - republikanere. Det kan ses, når vi taler om fundraising, den aktivitet, som både Mitt Romney og Barack Obama er afhængige af for at finansiere deres ekstremt dyre valgkampagner op til præsidentvalget til november.

Mitt Romney samlede således for tredje måned i træk flere penge ind end præsident Obama. For juli måneds vedkommende er forspringet endog forøget kraftigt. Den republikanske forretningsmand samlede 101 millioner dollar ind, mens præsidenten endte med 75 millioner på bankbogen. Da Obama samtidig brugte flere penge end Romney, endte republikanerne med 62 millioner dollar mere på kistebunden end demokraterne, da juli måneds regnskab blev gjort op. Alt i alt ligger der lige nu omkring 124 millioner hos demokraterne, mens republikanerne er oppe på 186 millioner dollar.

Dyre græsrødder og ny teknologi
Konkret spenderede den demokratiske kampagne 91 millioner dollar i juli, mens de kun formåede at samle lidt over 75 millioner ind. Fra hovedkvarteret i Chicago blev forklaringen på det høje forbrug ifølge New York Times forklaret med det faktum, at præsidentens kampagne har foretaget nye, omkostningstunge investeringer i teknologi og forøget antallet af personale i marken for at løfte den kendte "græsrodsstrategi" fra 2008, som Obama-kampagnen også benytter sig af under dette valg.

Alene i juli lå lønomkostningerne således på 3 millioner dollar. Dertil kommer, at Obama-kampagnen har brugt næsten 40 millioner dollar på reklamer rettet mod Romney og dennes makker, Paul Ryan.

Super PACs for Romney
Romneys strategi er, ifølge kilder tæt på hans kampagne, at spare på egne ressourcer til efteråret - i juli brugte den tidligere guvernør således under halvdelen af, hvad Obama gjorde på reklame. Men billedet er ikke retvisende, eftersom store konservative "super PACs" (de på papiret uafhængige kampagneorganisationer, som fører politiske budskaber i marken, men som ikke må koordinere med kandidaterne selv for at fremstå som uafhængige) har brugt millioner af dollar på valgannoncer, der kritiserer og angriber præsidenten.

Amerikanske Crossroads, som er den tungeste politiske super PAC, der støtter den republikanske kandidat, brugte f.eks. 9,1 millioner på reklamer i juli måned og har fortsat over 29,5 millioner dollar på kistebunden, som ligger klar til efterårets kampagne. Alle pengene bliver brugt til angreb på enten præsidenten eller demokratiske kandidater, der stiller op til efterårets valg til Kongressen.

En anden organisation, der har været ved lommerne i juli, er "Americans for Prosperity", der er grundlagt af industrimagnaterne Charles og David Koch, som er nogle af USA's bedst kendte konservative mangemilliardærer. I juli måned brugte denne organisation 14 millioner dollar til valgannoncer rettet mod præsidenten.

Glem alt om 2008
Alt i alt betyder Romneys store forspring - hans kampagne har fundraiset over 200 millioner dollar i juni og juli - at præsident Obama godt kan glemme alt om at gentage mønsteret fra 2008, hvor hans ressourcer langt oversteg hans daværende modstander, senator John McCain.

Den demokratiske kampagnekomite i Kongressen er da også bekymret. I en e-mail, der blev sendt ud i sidste uge, skriver en af kampagnedirektørerne, Brynne Craig, som er ansvarlig for "aktiviteter i marken", at han er "bekymret over artikler i medierne, der beretter om entusiasme blandt de republikanske græsrødder over valget af Paul Ryan som vicepræsidentkandidat" samt den nye strøm af donationer, der tilflyder partiet nu fra konservative støtter. "Vi må komme mere på mærkerne og mobilisere yderligere. Kampen starter nu," lyder det.

Annegrethe Rasmussen er udenrigskorrespondent i Washington DC og blogger på USAnu.dk.

Forrige artikel DF: Skoleledelser skal kunne fyre lærere Næste artikel Den høflige hardliner Den høflige hardliner