Malou Aamund til erhvervslivet: På med de digitale briller

DEBAT: Danmark og danske virksomheder har længe været i den digitale elite, men billedet er ikke længere så entydigt. Virksomhederne bør gå både værdikæde og strategi efter med de digitale briller, skriver Malou Aamund, direktør for Marketing & Operations, Microsoft Danmark.

Af Malou Aamund
Direktør for Marketing & Operations, Microsoft Danmark

Langt de fleste virksomheder kæmper for at følge med i den stadig mere intense og teknologibårne internationale konkurrence, hvor nye, digitale spillere truer traditionelle, analoge virksomheders eksistens. 

Forudsætningerne for, at den digitale udvikling kan blive en styrke for Danmark, er i højeste grad til stede.

Danmark i den digitale elite
Danmark, danske virksomheder og medarbejdere har længe været – og er fortsat – i den digitale elite. Men billedet er dog ikke så entydigt som tidligere. Flere undersøgelser peger i den forkerte retning.

Eksempelvis har Harvard Business Review netop udarbejdet et Digital Evolution Index, der sammenligner 50 landes digitale positioner baseret på de sidste fem års udvikling. Danmark er ifølge dette indeks i farezonen for at stagnere eller sågar halte efter de lande, der løber stærkest i den digitale økonomi.

Dette billede bekræftes af en ny undersøgelse, som Microsoft har gennemført i samarbejde med Dansk Erhverv. Den viser, at danske virksomheder mangler overblik over mulighederne i digitalisering, og at de savner viden om, hvor de skal starte deres digitalisering. De savner ganske enkelt hjælp til at se koblingen mellem teknologiinvesteringer, forretningsudvikling og vækst. Udfordringen er, at udviklingen ikke venter på virksomhederne. Digital ’disruption’ af eksisterende produkter og serviceydelser tager til i omfang drevet af cloud computing og Internet of Things.

Brug for digital vækstkultur
Glædeligt er det, at dansk erhvervsliv har fundamentet på plads og et kæmpe uforløst potentiale, når det gælder omstillingen til den digitale økonomi. Men det kræver, at beslutningtagere og ledere i dansk erhvervsliv udvikler en digital vækstkultur. Med det mener vi, at virksomhederne skal se deres forretning efter i sømmene med digitale briller: Hvordan kan vi udvikle virksomheden digitalt, og holder den nuværende forretningsmodel vand i vores digitale samfund – eller er konkurrenterne - ukendte som kendte - ved at overhale mig?

Den enkelte virksomhed skal i langt højere grad anse digitale værktøjer og data som strategiske aktiver, der ikke blot skal sikre effektivitet og besparelser, men som har potentiale til at booste innovation og produktudvikling, forbedre marketing og kundeservice – og dermed øge salget og væksten.

Det handler ikke om at hive alt velfungerende op med rod og sætte strøm til samtlige processer. Det handler derimod om at finde de processer og produktområder, hvor en øget grad af digitalisering kan gøre en positiv forskel for den enkelte branche og virksomhed.

Fem kritiske spørgsmål
På baggrund af undersøgelsen har Microsoft sammen med Dansk Erhverv formuleret fem kritiske spørgsmål, som bør stilles i direktionen og bestyrelseslokalet:

- Analyserer I konkurrencen med digitale briller – eller med afsæt i traditionelt verdensbillede?

- Ser I jeres interne og eksterne datastrømme som potentielle stragiske aktiver?

- Har I fundet konkrete punkter i værdikæden, hvor I kan sætte ind – fx innovation, salg, logistik?

- Sikrer I de rette kompetencer?

- Tænker I digitalisering ind i den langsigtede strategi?

Pointen er, at hvis virksomheder vil ”vækste” i dagens digitale konkurrence, så skal værdikæde og strategi gås efter med digitale briller – sker det ikke, så løber andre, mere digitale aktører med kunderne og i sidste ende Danmarks vækst.

Forrige artikel DF: Mere public service og færre tv-kanaler på DR DF: Mere public service og færre tv-kanaler på DR Næste artikel Forsker: Overskud fra fartbøder bør gå til lovlydige bilister Forsker: Overskud fra fartbøder bør gå til lovlydige bilister