Kulturministeriet satser på arabisk eksport-eventyr

EKSPORT: De arabiske golfstater bruger i disse år milliarder af kroner på kunst og kultur, og de penge skal Danmark have del i. Det mener Kulturministeriet, som nu satser på at få en fod inden for på det arabiske kulturmarked.

De fleste kender til Louvre i Paris, den årlige filmfestival i Cannes og Venedig Biennalen.

Men det er nok de færreste, der har hørt om kunstmuseet Mathaf (Museet for Moderne Arabisk Kunst), som ligger i miniputstaten Qatar, operahuset i Muscat, Oman, eller filmfestivalen i millionbyen Dubai.

Det skal der laves om på, hvis det står til golfstaterne på Den Arabiske Halvø.

Kunst og kultur er nemlig kommet højt op på landenes dagsorden, og Saudi-Arabien og de omkringliggende lande bruger i disse år milliarder af kroner på at bygge nye kulturbygninger og museer samt afholde store kunstfestivaler, biennaler og symposier.

Det er i Golfen, at der bliver investeret flest penge per indbygger i at udvikle nye kunst- og kulturfremmende initiativer, og den udvikling skal det danske kulturliv tage del i, lyder meldingen nu fra Kulturministeriet.

"Vi ser et potentiale for, at dansk kulturliv kan blive en del af den udvikling, der lige nu finder sted i Golfen. Der har tidligere været danske arkitekter og arkæologer dernede, men nu har vi for første gang lavet en samlet strategi, som også har fokus på eksportområdet," siger Lone Ravn, kontorchef i direktionssekretariatet i Kulturstyrelsen, som blandt andet tager sig af ministeriets internationale opgaver.

Et væsentligt marked for Danmark
I sidste uge fremlagde ministeriet sammen med Udenrigsministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet den nye strategiske handlingsplan for Det Internationale Kulturpanel.

Panelets formelle opgave er at styrke kulturudvekslingen mellem Danmark og omverdenen, og der er blandt andet fokus på at fremme demokratiet i områder som Mellemøsten.

Men eksporten af dansk kultur er også et centralt punkt på dagsordenen, og ifølge panelet er oliestaterne i Golfen "et væsentligt marked" for Danmark.

Ifølge Lone Ravn er det først og fremmest inden for områder som arkitektur, arkæologi og museumsudvikling, at Danmark kan gøre sig bemærket. Både i forhold til hvordan man bygger og indretter museer. Men også i forhold til generel know-how om museumsforvaltning.

"Vi er eksempelvis rigtig gode til arkivering og bevaring af kulturgenstande. Derudover er vi i Danmark gode til at tjene penge på museumsbutikker, og vi har en masse viden om museumsformidling," siger hun.

Ministeriet forhandler lige nu med Saudi-Arabien om et samarbejde omkring arkæologi og udveksling af forskellige udstillinger. Tidligere på året var en af de mest centrale personer i det saudiarabiske kultursystem i Danmark for at se på danske museer. Og ifølge Lone Ravn er det sandsynligt, at Danmark og Saudi-Arabien snart når til enighed om en aftale.

Kan ændre opfattelsen af Danmark
Lone Ravn vil dog ikke sætte tal på, hvor mange penge kultureksporten til Golfen i givet fald kan trække hjem til den danske statskasse.

De kreative industrier er ifølge Eksportrådet et af Danmarks store eksporterhverv, og i 2012 blev der eksporteret mode, design, arkitektur, film, spil og musik for 75 milliarder kroner.

De største eksportmarkeder er lande som Norge, Sverige, Tyskland og Storbritannien.  Men i de seneste år er der kommet mere fokus på vækstøkonomierne i blandt andet Sydøstasien, Rusland og Sydamerika.

Og ifølge Rasmus Tscherning, direktør for Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi, er der eksportmuligheder på Den Arabiske Halvø. Især når det kommer til arkitektur og design.

"Jørgen Utzon tegnede jo for flere år siden parlamentet i Kuwait, så på det punkt er vi allerede repræsenteret dernede. Det er dog nyt, at vi vil eksportere museums-know-how, men her kunne vi eksempelvis bidrage med, hvordan man styrker brugerinddragelsen på museerne og kulturinstitutionerne," siger han.

Derudover kan en øget kultureksport også være med til at ændre de lokales opfattelse af Danmark, som led nogle knæk under Muhammed-krisen i midten af 00'erne.

"Det kan bruges til at fortælle historien om Danmark som et moderne og innovativt land. Jeg tror dog ikke, at det vil føre til et større forbrug af danske kulturprodukter, hvis vi hjælper til med at bygge store museer. Der er nogle andre markedsvilkår, som spiller ind, og her er vi oppe imod andre landes kulturprodukter," siger Rasmus Tscherning.

Forrige artikel DI's EU-chef: Velfærdsturismedebat skal have proportioner DI's EU-chef: Velfærdsturismedebat skal have proportioner Næste artikel Tesfaye: Praktikcentrene vender op og ned på erhvervsuddannelserne Tesfaye: Praktikcentrene vender op og ned på erhvervsuddannelserne