Kritik af nye miljøzoner: Regeringen overser den mest effektive løsning

LUFTUDSPIL: Personbilerne er ikke med i regeringens udspil til strammere miljøzoner i de største byer. Det møder kritik fra forsker og kommuner. 

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) har ikke hånden på det mest effektive håndtag i sit nye udspil til strammere miljøzoner i de største danske byer.

Mens regeringen nu stiller skrappere krav til dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler, går personbilerne helt fri. Og det valg har væsentlig betydning.

Regeringens udspil fører nemlig til en samlet reduktion af udledningen af sundhedsskadelige partikler på omkring 25 procent fra trafikken. Men havde regeringen valgt også at stille de samme krav til dieselbilerne, ville man have nået en reduktion på hele 64 procent.

Det viser beregninger fra Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet.

”Det mest effektive vil være, at man også stiller krav til dieselbiler, som står for 40 procent af trafikken i København,” siger seniorforsker Steen Solvang Jensen.

Luftforurening er et markant sundhedsproblem og årsag til omkring 3.200 for tidlige dødsfald i Danmark, hvor de fleste sker i de store byer.

Kritik fra borgmestre
Men fra både Odense og København lyder der kritik af ambitionsniveauet.

”Der tages alt for små skridt i det her udspil. Jeg ser intet, som giver os mulighed for at gøre op med forurening fra personbiler med dieselmotorer, som ellers er en af de store partikeludledere. Det er fint med nye værktøjer til at skærpe krav til busser, lastbiler og varevogne, men det er ikke nok,” siger Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S). 

Københavns borgmester for teknik og miljø, Ninna Hedeager Olsen (EL), kalder i en pressemeddelelse udspillet for ”uambitiøst” og ”ikke tilstrækkeligt”.

Vil ikke ramme den enkelte 
I et skriftligt svar lyder det fra miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen, at særligt de ældste varebiler bidrager med stor luftforurening, og at det derfor ”giver god mening at fokusere på dieseldrevne varebiler, lastbiler og busser”.

Og så har han også skelet til den enkelte bilejers privatøkonomi. 

”Desuden handler det om at sikre renere luft, uden at det rammer den enkelte borgers økonomi og hverdag hårdt. Men det er ikke det samme som, at vi ikke skal fremme udskiftningen af de gamle dieselpersonbiler,” skriver ministeren og henviser til, at han vil forhøje skrotpræmien for dieselbiler.

Læs hele artiklen på Altinget: miljø. Her får du endnu mere baggrund og FDM's holdning til sagen.

,

Forrige artikel Overblik: Her er regeringens 38 forslag til et bedre klima og renere luft Overblik: Her er regeringens 38 forslag til et bedre klima og renere luft Næste artikel 64-årig ansat i styrelse mistænkt for at stjæle 111 millioner fra midler til udsatte 64-årig ansat i styrelse mistænkt for at stjæle 111 millioner fra midler til udsatte