Kamp om Kattegat-bro

TRAFIK: De radikale beskylder transportminister Lars Barfoed (K) for forligsbrud, fordi han nu støtter hurtigfærger frem for en Kattegat-bro.

Glem alt om Kattegat-broen. Sådan lyder det fra transportminister Lars Barfoed (K), der nu melder ud, at han vil foretrække en ny motorvej fra Holbæk til Kalundborg kombineret med hurtigfærger mellem Kalundborg og Århus frem for en fast forbindelse over Kattegat.

"Hvis løsningen med motorvej til Kalundborg og færger til Århus ikke er nok, mener jeg, at en forbindelse mellem Bogense og Juelsminde er teknisk og finansielt mere overkommelig end en Kattegatbro," siger ministeren til Jyllands-Posten.

Bro skal undersøges 
Den melding et et forligsbrud, mener den radikale trafikordfører, Johs. Poulsen. Han henviser til, at alle partier på nær Enhedslisten i et trafikforlig i foråret aftalte grundigt at undersøge mulighederne for en bro.

"Lars Barfoeds udmeldinger om Kalundborg-motorvej og hurtigfærger er tæt på et brud på trafikaftalen, hvor Kattegatforbindelsen indgår som et scenarie, der seriøst skal undersøges. Jeg mener ikke, at Barfoed kan skyde en kattegatforbindelse ned, inden der er lavet en grundig undersøgelse," siger Johs. Poulsen, der på ingen måde mener, at hurtigfærger kan erstatte en Kattegat-forbindelse.

Færger giver mere CO2 
Trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitetscenter påpeger, at hurtigfærgerne kan øge CO2-udslippet.

"Når man bruger hurtigfærger, kan det meget tydeligt ses på CO2-regnskabet. Femernbroen bliver således en stor miljømæssig gevinst, selv om trafikken ventes at stige kraftigt, fordi der vil blive udledt langt mindre CO2 end fra færgerne," siger han til Jyllands-Posten.

 

Forrige artikel De Konservatives generalsekretær stopper De Konservatives generalsekretær stopper Næste artikel Martin Henriksen nyt medlem af DF's bestyrelse