Ingen folkeafstemning om betalingsring

BOMPENGE: I Stockholm har de gjort det, men i Folketinget er der intet ønske om at afholde folkeafstemning om en betalingsring rundt om København. S-SF vil dog ikke afvise muligheden.

Vi tager ikke stemmeboksen i brug for at afgøre, om der skal indføres en betalingsring rundt om København. Sådan lyder det enstemmigt fra begge sider af det politiske spektrum på Christiansborg.

I Sverige blev der ellers holdt folkeafstemning i Stockholm og 14 omegnskommuner, efter man havde kørt et forsøg med betalingsring om Stockholm i 2006. Resultatet blev et snævert ja i Stockholm, mens forslaget blev forkastet i omegnskommunerne. Stockholm Kommune anmodede efterfølgende den svenske regering om at gøre betalingsringen permanent, hvilket i dag er tilfældet.

Hos tilhængerne af en betalingsring i København møder den model dog modstand.

"Vi ønsker ikke en folkeafstemning om det her," lyder det fra Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, som mener, at vælgerne har rig mulighed for at tage stilling, da partiet sammen med SF går til valg på en betalingsring.

S-SF afviser ikke
Han vil dog ikke totalt afvise, at man på et tidspunkt laver en afstemning, men det bliver ikke i første omgang, da betalingsringen først skal have skabt midler til at udbygge den kollektive trafik.

"Når vi først skal investere i et ordentligt alternativ til at tage bilen og dernæst have det finansieret og betalt med indtægterne fra betalingsringen, så er det ikke lige for at lave en afstemning med det samme," siger Magnus Heunicke.

Han bakkes op af Anne Baastrup, der er trafikordfører hos SF. Hun afviser heller ikke muligheden for på et tidspunkt at lave en folkeafstemning, men peger på andre måder at skabe folkelig opbakning.

"Det er vigtigt for os, at betalingsringen indføres i et snævert samarbejde med de kommuner, der er i området. På den måde bliver vi helt sikre på, at borgerne oplever det som en fordel og ikke en ulempe," siger Anne Baastrup.

S: Forslag er konkret nok
Betalingsringen rundt om København er en del af S og SF's plan "Fair Løsning 2020", men det er stadig ikke besluttet, hvor ringen skal ligge, og hvor meget det kommer til at koste at køre ind i byen. Af planen fremgår det, at partierne forventer en indtægt på to milliarder årligt, hvilket Socialdemokraternes politiske ordfører, Henrik Sass Larsen, for nyligt nedtonede ved at kalde beløbet for "et eksempel".

Partiets trafikordfører mener, at forslaget er konkret nok til, at vælgerne kan tage stilling til det ved det kommende folketingsvalg.

"Jeg er ikke enig i, at vores forslag ikke er konkret nok. Jeg mener, at hvis vi havde haft regeringsmagten, så kunne man have sat større krav til, hvor konkret forslaget skal være. Så havde vi haft ministeriet, der arbejder med sådan noget," siger Magnus Heunicke, der kalder Venstres ønske om kørselsafgifter for mindst lige så ukonkret.

DF: Noget pjat
Både Venstre og Dansk Folkeparti siger umiddelbart også nej til en folkeafstemning. Trafikordfører for Dansk Folkeparti Kim Christiansen er ikke imod at sende forskellige områder til en folkeafstemning, men kalder det "noget pjat", hvis det bliver tilfældet med betalingsringen rundt om København.

Han påpeger dog, at hvis det mod hans vilje ender med en afstemning, er han tilhænger af at følge det svenske eksempel ved kun at medtage de berørte kommuner.

Venstre er også modstander af en afstemning, men mener i modsætning til DF, at det i givet fald bør være hele befolkningen, der bliver spurgt.

"Der er mange i Jylland, der har brug for at komme ind til København i deres bil. Så det skulle selvfølgelig ikke bare være København og omegnskommunerne, men hele landet der bliver spurgt," siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Forrige artikel Venstre kræver ny registrering af vandløb Venstre kræver ny registrering af vandløb Næste artikel Vildrede om regeringens uddannelsesmålsætning Vildrede om regeringens uddannelsesmålsætning