Hæstorp sender stikpille til ny regering: "De er jo ikke så gode til at stave til hovedstaden"

Sophie Hæstorp Andersen roser SVM-regeringen for at plukke en af de mest københavner-fjendske tidsler ud af sit politiske program, men imødeser også en hård indsats for at få regeringspartierne til at kigge hovedstadens vej.  

I det nye regeringsgrundlag er København kun nævnt én eneste gang:

'Prins Jørgens Gård 11
1218 København K' 

Det er Statsministeriets adresse på Slotsholmen, der figurerer nederst i det 61-sider lange dokument, som Mette Frederiksen, Lars Løkke Rasmussen og Jakob Ellemann-Jensen præsenterede for offentligheden torsdag.

Derfor er hovedstadens socialdemokratiske overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen, da også varsom med at finde de helt store roser frem efter at have læst SVM-regeringens politiske program igennem. 

Hun betegner sig selv som "positivt afventende". 

"Jeg noterer mig, at regeringen ikke er så gode til at stave til hovedstaden. Når det er sagt, så er der mange udspil og overskrifter, som peger i den rigtige retning, og som jeg kan se København i. Nu skal vi sikre, at det ikke kun bliver ved overskrifterne," siger Sophie Hæstorp Andersen.  

"Vi skal holde regeringen til ilden, og minde den om, at der er rigtig mange steder, hvor København kan bidrage, særligt i den grønne omstilling af vores samfund. Men det kan vi kun, hvis vi får den hjælp, vi skal bruge," tilføjer overborgmesteren. 

Mindre københavnerbashing

I den forrige regeringsperiode blev Sophie Hæstorp Andersens eget parti ofte beskyldt for "københavnerbashing" og for at prioritere det såkaldte "Stationbys-Danmark" fremfor landets større byer. 

Ingers Støjbergs Danmarksdemokraterne gik til valg på at lave politik for dem, der bor udenfor "de københavnske saloner", som hun selv formulerede det. 

Et udtryk, som Sophie Hæstorp Andersen selv har kaldt "stærkt provokerende" og "nedværdigende". 

Derfor glæder hun sig også over, at den nye regering har valgt at droppe udflytningen af en række institutioner, der uddanner unge til sygeplejersker, socialrådgivere og pædagoger.

"Et af de allerstørste problemer, vi overhovedet har i København er, at vi ikke kan finde nok mennesker til at passe på vores ældre og børn, eller undervise dem i skolen," siger Sophie Hæstorp Andersen. 

"Jeg frygter, at det problem kun ville være blevet værre med yderligere udflytning. Derfor synes jeg også, det er er en meget lovende start på regeringsperioden, at man har aflyst den,"

CO2-fangst og solceller

Af regeringsgrundlaget fremgår det, at regeringen vil fremrykke Danmarks mål om klimaneutralitet til 2045. 

Regeringen vil senere foreslå det, den kalder "et ambitiøst" reduktionsmål for 2035 og vurdere, om reduktionsmålet i 2030 skal opjusteres yderligere.

Sophie Hæstorp Andersen mener selv, at København har en "nøglerolle at spille", hvis den nye regerings ambitioner på klima- og energiområdet skal blive til virkelighed. 

"København er jo den del af landet, hvor der kommer nogle af de allerstørste udledninger. Men det betyder også, at vi har et enormt potentiale for at være med til at rykke på klimadagsordenen," siger overborgmesteren.

"Men det kræver, at en ny regering begynder med at give os de rigtige rammer. For eksempel ved at hjælpe med at betale for, at vi kan komme i mål med CO2-fangst, og ændre reglerne, så vi for alvor kan få solceller på kommunens tage," forklarer hun. 

Hun henviser til det forsøg, som Amager Ressourcecenter (ARC, red.) driver på Amager Bakke-værket på Refshaleøen, der i færdig stand har potentiale til at suge mange hundrede tusinde tons CO2 ud af atmosfæren hvert år.

Projektet ramte dog et alvorligt bump i juli, da ARC på grund af dårlig økonomi måtte opgive at søge regeringens pulje til CO2-fangst, og derved blev forsinket i en sådan grad, at politikerne på rådhuset måtte opgive sit mål om, at Københavns kulstofregnskab går i nul i 2025. 

Metro under pres

Sophie Hæstorp Andersen vil også have SVM-regeringen til at løfte ambitionerne for udvidelsen af den københavnske metro, som lige nu kun ser ud til at få begrænset vokseværk i forbindelse med byggeriet af Lynetteholmen. 

På rådhuset vil et flertal have udvidet metroen til også at omfatte en lang række stationer langs havnefronten på Amager, mens der i den socialdemokratiske regerings infrastrukturplan for 2035 er der lagt op til en noget mere skrabet model, som kun vil forbinde den kunstige halvø med et stop på Østerport station. 

"Hvis vi skal lykkedes med at få flere til at droppe bilen, så er det alfa og omega, at den offentlige transport i København er et reelt og attraktivt alternativ," siger Sophie Hæstorp Andersen. 

"Det er fantastisk, at man i dag kan komme fra Vanløse til Amager, eller fra Vesterbro til det yderste af Nordhavn på tyve minutter, og det ved jeg, at mange københavnere er enige med mig i," påpeger hun.  

I regeringsgrundlaget er der dog ved første øjekast mere fokus på at styrke dén offentlige transport, der ikke kører i København. Eksempelvis vil regeringen sikre busbetjening i yderområder og billigere billetter til unge med langt til uddannelse. 

Overborgmesteren advarer dog om, at den københavnske metro er hårdt truet af sin egen popularitet. 

"Vi risikerer kort sagt, at metroen sander til, hvis der ikke er et politisk flertal, der tager ansvar for at vedligeholde og udbygge den," påpeger hun. 

Forrige artikel Efter Efter "ihærdig indsats fra det danske diplomati" skal Sanjay Shan udleveres til Danmark Næste artikel Anders Fogh Rasmussen rejser til Taiwan på historisk besøg Anders Fogh Rasmussen rejser til Taiwan på historisk besøg