DR lancerer seks initiativer i ny digital strategi: "Det er nu, vi skal handle"

DR skal udvikles til en fuldt ud digital public service-institution. En ny plan omfatter seks digitale initiativer, der sammen har målet om, at otte ud af ti danskere i 2023 ugentligt skal benytte sig af DR’s digitale tjenester.

En ny plan, der mandag blev præsenteret af Danmarks Radios generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, er blevet sat i verden for at udvikle DR til en fuldt ud digital public service-institution.

Målet er, at otte ud af 10 danskere i 2023 vil bruge DR’s digitale tjenester ugentligt. Det skriver DR i en pressemeddelelse.

"Kernen i DR’s public service-opgave er stadig den samme. Vi vil understøtte demokratiet, bidrage til dansk kultur og styrke fællesskaber."

"Men danskerne er ikke ved at blive digitale medieforbrugere, de er det allerede, og derfor skal vi udvikle DR’s tilbud til brugerne i den digitale virkelighed. Den digitale udvikling er ikke et mål i sig selv, men en forudsætning for, at danskerne også fremover kan opdage og bruge dansk public service-indhold," siger DR-generalen.

Planen omfatter seks digitale initiativer, der alle skal bidrage til målet.

Der er tale om følgende seks initiativer:

  • DRTV skal være alle danskeres streamingtjeneste.
  • DR skal have et tydeligt og sammenhængende tilbud til de unge.
  • DR’s indhold skal udvikles og produceres til digitalt brug.
  • DR LYD skal have et styrket podcasttilbud og udnytte liveradio som digital styrkeposition.
  • Dr.dk skal være et nyhedssite for alle danskere.
  • Danskerne skal kende DR’s tilbud, og DR skal knytte stærkere relationer med brugerne på egne platforme.

Derudover bliver direktørområdet DR Medier som følge af den nye strategi nedlagt. Et nyt område ved navn DR Bruger, Marked og Publicering vil blive oprettet.

Dansk Erhverv: Vigtigt med godt tilbud på flowkanalerne mange år frem

Især to ting stiller krav til DR, mener public service-institutionens formand, Marianne Bedsted:

Streaming fylder mere i danskernes hjem, hvor tv-signalet bliver slukket flere og flere steder. Samtidig ejer techgiganter store dele af distributionen og styrer adgangen til det danske indhold, hedder det i pressemeddelelsen.

"Flow-tv og -radio har og skal fortsat spille en vigtig rolle for DR, men udviklingen går på længere sigt kun én vej: mod det digitale. Og det er nu, vi skal handle," siger bestyrelsesformanden.

Det får Dansk Erhverv til at komme med en advarsel.

”Når DR først og fremmest vil udvikle og producere til at udkomme på de digitale platforme, vil det så betyde forringelser i forhold til traditionelt flow-tv? Der bør være et godt tilbud på flowkanalerne mange år frem."

"Der er en klar tendens til, at danskerne streamer mere og mere, men det er stadig 74 procent af husstandene, som har et tv-abonnement, og mange danskere har stadig stor glæde af flow-kanalerne," siger mediepolitisk chef Charlotte Enevoldsen i en skriftlig kommentar.

Overordnet roser hun dog strategien for sit opgør med techgiganterne.

”DR har over en årrække lagt mere og mere indhold ud på sociale medier som YouTube, og det er ikke den rigtige vej at gå. Derfor er jeg glad for at konstatere, at DR i sin nye strategi erkender, at det er meget sårbart at lægge indhold ud på techgiganternes platforme, og at DR vil tilpasse sin tilstedeværelse på de sociale medier, så formålet entydigt bliver at tiltrække brugerne til DR’s egne platforme."

"Det er det bedste for dansk indhold i længden," siger Dansk Erhverv-chefen.

,

Forrige artikel Partier banker på døren til forligskreds Partier banker på døren til forligskreds Næste artikel Pape og Ellemann før afgørende landbrugsforhandlinger: Der er brug for en bred aftale Pape og Ellemann før afgørende landbrugsforhandlinger: Der er brug for en bred aftale