Det vil EL og K prioritere i Københavns næste kommuneplan

Hvad skal den strategiske retning for den fysiske udvikling i København være? Enhedslisten og Konservative løfter sløret for, hvad partierne kommer til at prioritere i den næste kommuneplan.

Konturerne af kommuneplansstrategien “Fremtidens klimavenlige Hovedstad”, der er første skridt på vej mod kommuneplan 2024, er ved at tage form.

Kommuneplanstrategien, der er sendt i intern høring, er Borgerrepræsentationens vurdering af og strategi for byens fysiske udvikling.

Formålet er at foranstalte en dialog med byens borgere, erhvervsliv og civilsamfund om den politiske vision for byen, inden kommuneplanen udarbejdes.

Line Barfoed (EL), der er teknik- og miljøborgmester, og Jakob Næsager (K), der er børne- og ungdomsborgmester, løfter sløret for, hvad de vil prioritere i den kommende kommuneplan, der sætter retningen for den fysiske udvikling i København de næste mange år frem.

EL: Bæredygtig by

For Line Barfod bliver det vigtigste i de politiske forhandlinger om kommuneplanen at “sikre København som en bæredygtig by,”

Hvad mener du, når du siger en bæredygtig by?

“Det handler om byggeriet, der skal være mere bæredygtigt, end det er i dag. Det handler om, at vi skal have flere fællesskabsboliger, altså nogle mindre boliger, hvor man så har flere fællesarealer,” siger Barfod og fortsætter:

“Det handler om indretning af byrum, så den kollektive trafik forbedres. Det vil skabe plads til flere delebiler og bedre forhold for cyklister og gående, så færre vælger bilen som transportmiddel.”

Og det handler også om, at der skal være plads til energiforsyningen, da “den største udfordring bliver kampen om pladsen i København,” lyder det.

“I København er vi meget afhængige af biomasse. Vi skal have udbygget vores energiforsyning med vind og sol, så vi bliver mindre afhængige af energi andre steder fra,” siger hun og uddyber:

“Det betyder også en udbygning af vores varmeforsyning, så vi ikke kun har de her store kraftværker, men kommer til at have en decentral varmeforsyning med varmepumper, varmelagre og geotermi.”

K: Infrastruktur

En grøn infrastruktur skal være på plads, så det bliver nemmere at komme frem i København.

Det bliver en absolut hovedprioritet for Konservative, da hovedstadsområdet vil få 100.000 flere indbyggere frem mod 2035, lyder det fra en prognose fra Danmarks Statistik.

“København skal fungere i hverdagen, så det er let at komme frem. Det skal flere alternative cykelruter, som for eksempel cykelbroer over havnen og jernbanen på Vesterbro og Østerbro, og en mulighed for at parkere sin elbil på egen grund hjælpe med,” siger han og tilføjer:

“Derfor er det også vigtigt, at vi får sikret plads til flere metrostationer i den kommende kommuneplan. Det gælder ikke mindst for de nye byudviklingsområder, så vi sikrer en høj grad af fremkommelighed.”

Kommer I til at bøje jer på det her punkt i de kommende politiske forhandlinger?

“Nej, for vi er meget optaget af at få bygget flere metrostationer, så der kommer flere folk over i den kollektive trafik. Vi har for eksempel forslået en ny metrolinje til Brønshøj,” siger han og fortsætter:

“Hvis ikke vi får flere metrolinjer, så er det jo svært at få flyttet flere folk over i den kollektive trafik. Hvis ikke, der kommer flere cykelbroer over havnen, så bliver der jo endnu mere trængsel på de nuværende cykelbroer, hvor kapaciteten er brugt fuldt op.”

Københavns Kommune forventer, at der vedtages en ny kommuneplan ved udgangen af 2024.

Forrige artikel Genlæs interview: Kirsten Jacobsens mand blev holdt i live mod sin vilje. Nu kæmper hun for andres ret til at dø Genlæs interview: Kirsten Jacobsens mand blev holdt i live mod sin vilje. Nu kæmper hun for andres ret til at dø Næste artikel Hvad har vi lært af Minkkommissionen? Nu skal modellen evalueres Hvad har vi lært af Minkkommissionen? Nu skal modellen evalueres