Danmarks Indsamling er en lukrativ forretning: Men indtægterne falder

TV: Omsætningen på Danmarks Indsamling er faldet med næsten 30 procent siden 2015. Men overskuddet er stadig stort sammenlignet med andre typer af indsamlinger.

Efter at have ramt 100 millioner i 2015 er resultatet af Danmarks Indsamling siden faldet støt. I 2019 kom der lige over 70 millioner kroner i kassen, hvilket er det dårligste resultat siden 2008.

Men selvom kurven er nedadgående, giver det ikke hovedbrud hos Mulle Juul Korsholm, der er talsperson for Danmarks Indsamling, som lørdag kulminerer med et stort indsamlingsshow.

”Kurven har gået op og ned de sidste 14 år, men vi forventer, at de sidste par års nedadgående tendens med al sandsynlighed vil ændre sig” siger hun.

 Men tallene har bare været for nedadgående flere år i træk. Hvad er din forklaring på det?

 "Jeg har ikke nogen entydig forklaring, da der er flere faktorer, der gør sig gældende. Men det spiller da formentlig ind, at færre ser flow tv. Det ville være mærkeligt andet," siger hun.

 

Den forklaring bakker indsamlingsorganisationernes brancheforening, Isobro, op om. Samtidig er konkurrencen steget, lyder det.

"Da Danmarks Indsamling startede, var det et nybrud. Siden er blandt andet Knæk Cancer og Hjertegalla kommet til. Så konkurrencen er simpelthen blevet større," siger Mette Grovermann, der er generalsekretær i Isobro.

Samtidig viser undersøgelsen af ngo'ernes økonomi, at ulandsorganisationernes overskud på indsamlinger generelt har været vigende de senere år.

"Der er nok en tendens til, at vi ser et lille fald i støtten til internationale hjælpeorganisationer, hvis ikke der er sket en aktuel katastrofe i form af eksempelvis en tsunami eller et jordskælv," siger Mette Grovermann.

Selvom omsætningen på Danmarks Indsamling er faldet med næsten 30 procent på få år, er det imidlertid stadig en virkelig effektiv form for indsamling. Vi har ikke regnskabet for 2019, men i resten af perioden fra 2007 til 2018 har alle år opnået overskudsgrader over 80 procent. Et enkelt år var man over 90 procent.

Det er markant højere end traditionelle kanaler som landsindsamling, telemarketing og face2face.

"Danmarks Indsamling er stadig et meget succesfuldt medie-event. Og selvom der måske er færre seere, kan det altså stadig samle danskerne. Og så må man bare sige, at vi altså er et folkefærd, som har en stor givervilje," siger Mette Grovermann.

Forrige artikel Historien bag Altinget: Fra ruinerne af et iværksætterprojekt spirede succesen Historien bag Altinget: Fra ruinerne af et iværksætterprojekt spirede succesen Næste artikel Josephine Fock bliver ny politisk leder for Alternativet efter kampvalg Josephine Fock bliver ny politisk leder for Alternativet efter kampvalg