Brian M: Ingen hastighedspakke på vej

FART: Justitsministeren har ingen planer om at øge hastighedsgrænserne. SF kan ikke få armene ned, men Venstre arbejder videre på differentierede hastigheder

Justitsminister Brian Mikkelsen (K) var torsdag kaldt i samråd for at redegøre for eventuelle planer om at sætte hastighedsgrænserne op på udvalgte lande- og motorvejsstrækninger. Med udgangspunkt i rapporten "Differentierede hastighedsgrænser på statsvejnettet" fra Vejdirektoratet var ministeren yderst tilbageholdende med at give danskerne lov til at trykke mere på speederen.

"Antallet af trafikdræbte har desværre været stigende. I 2008 var der 392 dræbte. Det er et alt for højt tal. Der er én ting, vi ved med sikkerhed: fart dræber." Sådan sagde justitsminister Brian Mikkelsen. De ord kalder oppositionen et paradigmeskift i Justitsministeriet.

"Det er rigtig godt at høre fra regeringen, at mere fart dræber flere. Ministeren siger, at der er en utvetydig sammenhæng, og det er nye toner fra i dag af," siger Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, der også glæder sig over en klar tilkendegivelse fra ministeren om, at fartkampagner har en vigtig effekt på bilisternes kørsel.

Ingen lov på vej
SF's Pia Olsen Dyhr kunne på samrådet ikke få armene ned over ministerens klare udmeldinger.

"I dag er det blevet slået fast med syvtommersøm, at hastighed og trafikdræbte hænger sammen, og det er helt nye toner fra den side af. Ministeren slog fast, at som situationen er nu, kommer der ikke nogen lov fra hans side af" siger Pia Olsen Dyhr.

Brian Mikkelsen slog fast, at han ikke har planer om at fremkomme med en lovpakke, der sætter hastigheden op på udvalgte strækninger af statsvejnettet. Et tiltag, der vurderes at koste mellem to og tre millioner kroner per kilometer vej, der skal forberedes til hurtigere kørsel.

"Der er ikke nogen lavthængende frugter. Det er relativt mange penge. Det fremgår også af rapporten, at selv om de nødvendige forbedringer foretages, så er der ikke nogen garanti for, at højere hastighedsgrænser ikke medfører en stigning i antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne," sagde Brian Mikkelsen på samrådet og pointerede:

"I bedste fald vil tallene være nogenlunde uændrede, hvis forbedringerne laves. Det er ikke nogen betryggende konklusion. Det siger sig selv, at vi hverken har brug for en stigning eller stagnation i antallet af dræbte og tilskadekomne."

V: Stadig mulighed for differentieret fart
Venstre hæfter sig ved, at ministeren på længere sigt går ind for foranstaltningerne og forbedringer af vejnettet, før en eventuel forhøjelse af fartgrænserne sætter ind.

"Det koster nogle investeringer at lave differentieret hastighed, og det skal vi forholde os til i trafikforligskredsen. Det her er en sag, som vi i Venstre vil forfølge frem til trafikforhandlingerne i efteråret og så vurdere på, hvilke udvalgte strækninger, det er økonomisk fornuftigt at bruge penge på at øge hastigheden," siger Kristian Pihl Lorentzen

Han får kamp til stregen i forligskredsen, slår Pia Olsen Dyhr fast:

"Sådan en økonomisk beslutning vil kræve, at forligskredsen bliver enige, og der vil jeg godt slå fast, at vi i SF også sidder med ved bordet."

Forrige artikel Ida Auken tager orlov Ida Auken tager orlov Næste artikel Politikere siger nej til tvungne målsætninger Politikere siger nej til tvungne målsætninger