Folkeskolen drænes for uddannede lærere

FOLKESKOLEN: Langt færre læreruddannede underviser i folkeskolen, viser undersøgelse. Værre end forventet, siger Anders Bondo Christensen, mens undervisningsminister Bertel Haarder (V) vil have lærerne til at åbne for faggrænserne.

Chancen for at blive undervist af en uddannet lærer i den danske folkeskole anno 2009 er markant forringet i forhold til sidste år.

På blot et år er manglen på uddannede lærere steget med 22 procent eller over 500 lærerstillinger. Samlet set underviser altså over 2500 personer i folkeskolen uden at have en læreruddannelse, og den andel er steget fra 4,2 procent i 2008 til 5,3 procent i 2009.

Det viser en undersøgelse, som Danmarks Lærerforening offentliggør torsdag.

Frafald og mange på pension
Undersøgelsen blotlægger et problem, der er større end forventet, siger formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.

"Udviklingen skyldes frafaldet på uddannelsen og de sidste mange års manglende ansøgninger til uddannelsen, samt at mange lærere lige nu går på pension. Og udviklingen er ganske alvorligt, for al forskning viser, at lærernes kvalifikationer er noget af det mest afgørende for elevernes udbytte af undervisningen. Derfor er det vigtigt med et uddannet lærerkorps i folkeskolen, og det har vidtrækkende konsekvenser, hvis ikke vi lykkes med vores opgave," siger Anders Bondo Christensen.

Undersøgelsen dækker over oplysninger fra 93 ud af 98 kommuner og er indsamlet i februar og marts i 2009. I Gribskov Kommune og Halsnæs Kommune er henholdsvis 24 procent og 22 procent af lærerstillingerne i skolen besat af ikke-læreruddannede.

Fremtidens læreruddannelse
Ifølge Anders Bondo Christensen skal der sættes ind på alle fronter, hvis ikke DLF's egne prognoser om lærermangel på op til 10.000 lærere i 2015 skal blive en realitet.

"Vi skal både mindske frafaldet og sørge for at lægge mere kvalitet i læreruddannelsen. Vores eget udspil med en femårig læreruddannelse er med til at kigge hen mod fremtidens læreruddannelse. Desuden er jeg enig med Bertel Haarder i, at der skal fortælles gode historier om lærerfaget, som når en undersøgelse for nylig viste, at 90 procent af lærerne er glade for deres arbejde," siger Anders Bondo Christensen.

Selv om undersøgelsen bekymrer undervisningsminister Bertel Haarder (V) er han fortrøstningsfuld, fordi de seneste tal viser, at det markante fald i lærerstuderende er bremset.

Bertel: Andre typer skal også tælle med
"Jeg gør alt, hvad jeg kan for at tiltrække flere til læreruddannelse, og heldigvis går det opad nu. Desuden gør jeg - modsat Danmarks Lærerforening - alt for at tiltrække flere meritlærere. Det er helt urimeligt, at en cand.mag. i tysk og engelsk skal tælles med som en ukvalificeret underviser. Vi skal være mere nuancerede i forhold til, hvem der underviser i skolen, og jeg synes, at Danmarks Lærerforening skulle have større accept over for undervisere med andre kvalifikationer," siger Bertel Haarder.

Men Anders Bondo Christensen afviser dog, at lærerne tænker for fagligt snævert.

"Det afgørende for en lærer er at kunne formidle det faglige stof til en bestemt aldersgruppe i folkeskolen. Det lærer man på læreruddannelsen og ikke andre steder. Og det er ikke for at forklejne magistre og andre, men som samfund må vi sørge for, at alle lærere i folkeskolen har nødvendige redskaber som formidling i bagagen," siger Anders Bondo Christensen.

Forrige artikel Mænd og kvinder behandles ens i jobjagten Næste artikel Praktiserende læger skal tage telefonen - hurtigere Praktiserende læger skal tage telefonen - hurtigere