DF: Bilafgifter er skattepolitik – ikke trafikpolitik

BILAFGIFTER: Dansk Folkeparti skærper modstanden mod bilafgifter og afviser blankt at bakke op om Venstres vignetordning.

Regeringens støtteparti Dansk Folkeparti har ikke meget til overs for Venstre og De Konservatives nye tanker om roadpricing og vejafgifter.

Efter at De Konservative og derefter Venstre på de to første kalenderdage i december lancerede nye positive tanker om omlægning af vej- og kørselsafgifter, har Dansk Folkeparti haft travlt med at udtrykke, at det kan der ikke være tale om.

Efter et gruppemøde tirsdag aften er Dansk Folkeparti ikke kommet nærmere V og K. Tværtimod.

Skattepolitisk ordfører Mikkel Dencker (DF) ser ingen grund til at ændre på den måde, beskatningen af biler og bilkørsel foregår på i øjeblikket.

"Den vignetordning, som Venstre foreslår, den kan vi slet ikke bakke op om. Hvis man jager bilisterne over på landevejene, så har man ikke vundet noget som helst. Desuden er det ikke på motorvejene, at de store trængselsproblemer er," siger Mikkel Dencker.

Han mener, på linje med DF's trafikordfører Kim Christiansen, at afgiftsændringer generelt ikke hører til i trafikpolitikken, men i skattepolitikken.

"Vi mener ikke, at man i forbindelse med trafikinvesteringsplanen skal begynde at lave ændringer i afgiftsfordelingen. Til foråret skal vi lave en skatteaftale, som er baseret på anbefalinger fra Skattekommissionen. Hvis man har lyst at lave afgiftsændringer, så er det til foråret, det skal foregå, men vi vil ikke være med på nogen form for bilafgifter," siger Mikkel Dencker.

V: Vi skal nok nå en aftale
Trods de affærdigende meldinger fra Dansk Folkeparti er Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen fortrøstningsfuld med hensyn til at nå en aftale med Dansk Folkeparti.

"Nu er vi kommet med vores udspil. Det har vi selvfølgelig lov til at komme med, så må de komme med deres. Det er helt naturligt. Og jeg ser egentlig Dansk Folkepartis melding om, at kørselsafgifter hører til i en skatteforhandling, som en positiv melding," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Det er meget vigtigt for regeringen at få Dansk Folkeparti med, da en aftale om fremtidens infrastruktur ikke kan laves uden støttepartiet. Når investeringsplanen på et tidspunkt bliver offentliggjort og forhandlingerne går i gang, er Venstres trafikordfører ikke i tvivl om, at man nok skal nå et tilfredsstillende resultat.

"Nu bliver der snart fremlagt en investeringsplan, som skal forhandles. Så må vi så sætte os rundt om et bord og se, hvad vi kan blive enige om. Og jeg er meget optimistisk om, at vi nok skal nå en bred aftale, der rækker langt ud i fremtiden," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Forrige artikel Obama inspireret af dansk flexicurity-model Obama inspireret af dansk flexicurity-model Næste artikel KU beskyldes for usaglighed KU beskyldes for usaglighed