Positivt regnskab fra Altinget.dk

OM OS: Altinget.dks omsætning i 07/08 voksede 13 pct., og regnskabets resultat blev 286 tkr. før skat. Nye portaler på vej.

ApS Altinget.dk har aflagt regnskab for perioden 1. juli 2007 til 30. juni 2008 med følgende ledelsesberetning: 

Årsrapport 07/08, der beskriver netavisens niende driftsår, afspejler - trods massiv og tiltagende konkurrence fra de statsstøttede dele af mediebranchen - en tilfredsstillende udvikling. Resultatet på 286 tkr. før skat er over det forventede (188 tkr.) efter et år med investeringer i nye produkter. Nettoomsætningen er steget med 13 pct. (mod budgetteret 16).

07/08 lanceredes to nye netaviser, der allerede performer lovende. Én netavis lukkedes med underskud efter moden overvejelse kort efter launch - stoffet er delt ud på andre produkter, så Altinget.dk samlet i endnu højere grad udbyder en snart komplet palette af de politiske stofområder.

Altinget.dks stifter og udgiver modtog i regnskabsåret Den Danske Publicistklubs Jubilæumspris.

Udsigten for 08/09 er positiv. Der lanceres en stor ny gratis netavis om dansk politik generelt, rettet til den brede vælgerbefolkning, på hoveddomænet http://www.altinget.dk// med tilhørende dagligt nyhedsbrev. Desuden launches som i de tidligere år én til to nye netaviser i abonnementsform. Mulige opkøb i branchen overvejes, ligesom der ses på en fortsat leverance som produktionsselskab til andre medier - i kølvandet på TV 2's økonomiske krise, som i 08/09 berører Altinget.dk. Det til trods ventes en svagt stigende omsætning og en noget stigende overskudsgrad i takt med, at Altinget.dks halve snes netaviser indtager deres markedsplads. På mellemlang sigt (3-5 år) forventes en årlig vækst i nettoomsætningen på 10-15% med en overskudsgrad på 8-12%.

Begivenheder efter regnskabsårets afslutning
Der er efter regnskabsårets afslutning ikke indtruffet begivenheder, som væsentligt vil kunne påvirke selskabets finansielle stilling.

Mediemarked og mediepolitik
Året tydeliggjorde yderligere, at onlinemedier som Altinget.dk bydes urimelige markedsvilkår. Danmark har kedelig Europa-rekord i momsmæssig forskelsbehandling på print (der slipper med nulmoms) og online (der må lægge 25% moms på abonnementerne).

Disse ulige muligheder er usympatiske i et ellers demokratisk samfund, der hylder lighed som en grundsætning. Altinget.dk hilser det velkomment, at større medieaktører på det danske marked afklarer, om forskelsbehandlingen på momsen er i overensstemmelse med EU's konkurrenceregler.

Medieforskere og Rambøll er midtvejs i et for os lovende udredningsarbejde omkring den forestående omlægning af mediestøtten på uændret niveau. Redegørelsen viser, at den samlede mediestøtte i Danmark i 2007 beløb sig til svimlende 5,4 milliarder kr. Det er næsten som at tænke på universets uendelige grænser, hvad de danske vælgere kan få af online public service for dette beløb. Af de 5,4 milliarder gik de 3,9 milliarder kr. til elektroniske medier - mens der var 1,5 milliarder kr. til de trykte medier. Altinget.dk forventer, at kulturministeren og partiernes medieordførere tilsidesætter dagbladenes uklædelige blanding af klynk og selvretfærdighed over for forskerne og i deres intensiverede lobbyisme (midler taget fra indskrænket indsats over for skoleungdommen), og i forbindelse med næste medieforlig yder alle medieplatforme lige muligheder, hvad angår momsligning og produktionsstøtte mv.

Dagblade er i hele verden af tekniske grunde under udfasning, og herhjemme har den gamle printkreds til vælgeres undren - indirekte, naturligvis - anvendt deres milliardstøtte til en ubehagelig mediekrig, der har udstillet, at selv investorer med betydelig beløb ikke kan trænge ind med nye medier til gavn for demokratiet.

Altinget.dk anbefaler også, at Danmarks Radio, der i dag formentlig bruger mindst 200 mio. kr. årligt af licensmidlerne på dr.dk, i den nye medieaftale pålægges at udlicitere mindst 30-40% af sit onlinebudget til private indholdsproducenter, således at det DR, som nyder så bred politisk og folkelig sympati, åbner sig for sit samfund og opnår goodwill-ambassadører i mediebranchen. Online-udlicitering vil være en naturlig parallel til kravene på tv- og filmområdet.

Selskabet så overordnet helst, at enhver form for mediestøtte forsvandt fra markedet og tilbageført til danskerne i form af sænket skat på arbejde. Men regeringen har bestemt, at mediestøtten skal være uændret i fremtiden, og da forventer Altinget.dk total ligestilling mellem online og print, så sammenlignelige, direkte konkurrenter som Altinget.dk og Kristeligt Dagblad/Information ved næste medieforlig opnår samme andel af mediestøtten i erkendelse af, at Altinget.dks i dag vidt udbredte netaviser betyder mindst lige så meget for det danske folkestyre som de nævnte printaviser. Altinget.dk har stillet i udsigt som udgangspunkt at ansætte to journalister pr. mediestøtte-million, hvilket formentlig er mindst fire gange mere end en tilsvarende støtte til print, der også skal ernære f.eks. trykkere, udenlandske bude m.fl. En styrket journalist-beskæftigelse vil være gavn for det frie ord og folkeoplysningen. Det er privat public service à la carte.

I modsat fald vil selskabet fra 2010-11 og frem søge enhver lovlig adgang til på anden vis at bringe vores skatte- og momsbetaling i overensstemmelse med vores print-konkurrenter, der i stigende grad trænger ind på onlinemarkedet med afsæt i deres særlige statsstøtte. Det hér fremlagte regnskab viser med al ønskelig tydelighed, at vi ikke passivt kan se til, at ulige statsstøtte fortsat måtte forringe vores adgang til at konkurrere på fair og lige vilkår.

Rasmus Nielsen
Udgiver

Forrige artikel Forlig genindfører behandlingsgaranti Forlig genindfører behandlingsgaranti Næste artikel Foghs succes handler om gensidig tillid Foghs succes handler om gensidig tillid