Departementer foretrækker Twitter og LinkedIn

STRATEGI: LinkedIn er det foretrukne sociale medie blandt departementerne, mens Twitter på få år har overhalet Facebook, viser rundspørge fra Altinget. Flere ministerier skærper netop nu fokus på de sociale medier.

“Vildledende artikler om FMs regnemetoder i Politiken 23. august. Læserbrev fra FMs dep.chef i avisen i dag.”

Sådan lyder et tweet fra Finansministeriet. Departementet har siden maj 2014 haft en officiel Twitter-profil, og det er de ikke ene om.

I alt otte ud af 18 ministeriers departementer har en aktiv Twitter-profil, mens fem er aktive på Facebook, viser rundspørge fra Altinget.

Dermed har Twitter overhalet Facebook som departementernes foretrukne sociale medie af de to.

En opgørelse fra Finansministeriet i december 2012 viser nemlig, at der dengang ud af 20 ministerier var seks departementer på Facebook, mens blot tre var aktive på Twitter.

Kontakt til meningsdannere
Udviklingen giver god mening, mener Filip Wallberg, journalistisk lektor på Syddansk Universitet, der i knap fem år har forsket i brugen af sociale medier.

“Mens den mere borgernære eller virksomhedsnære del af den offentlige organisation har brug for mere bredt at være til stede på de sociale medier, så har departementerne i højere grad brug for at kommunikere med journalister, eksperter og meningsdannere, og det er oftest via for eksempel Twitter,” siger han.

Foruden Finansministeriet er blandt andre Erhvervs- og Vækstministeriet, Kulturministeriet og Transport- og Bygningsministeriet på Twitter.

Ministerium laver undersøgelse
Blandt dem, der overvejer, om de skal have en fast Twitter-profil, er Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.

Departementet har indtil nu prioriteret at være på Facebook og LinkedIn, men ikke kontinuerligt på Twitter. Derimod har departementet løbende oprettet en specifik side eller et hashtag i forbindelse med konkrete kampagner og tiltag.

Og netop nu laver ministeriet en spørgeskemaundersøgelse for at finde ud af, hvilke målgrupper der er på hvilke medier.

“Vi mærker tendenser imod, at de sociale medier vil fylde mere og mere, så internt er der et stort fokus på det og et ønske om, at vi skal bruge de sociale medier mere i vores kommunikation,” siger Jonas Hundborg, chefkonsulent i Presse- og Kommunikationssekretariatet.

På under en uge har over 600 personer svaret på undersøgelsen, og et af de foreløbige svar er, at mange også gerne vil have informationer om ny lovgivning, statistik og forskningsresultater på Facebook.

“Hvis det holder ved, skal vi selvfølgelig overveje, om vores Facebook-side både skal bruges til at kommunikere historier fra ministeriets arbejdsområde og til eksempelvis at informere om relevante forskningsresultater,” siger Jonas Hundborg.

Uegnet til Facebook
Også Skatteministeriet opruster deres indsats. De planlægger at oprette en Facebook-profil, og de har netop ansat en medieredaktør med specifikt fokus på ministeriets brug af sociale medier.

Indtoget på Facebook undrer Filip Wallberg.

“Jeg synes ikke, det lyder som nogen god strategi. Hvad er det konkret, de vil bidrage med? Som borger har jeg sjældent nogen interesse i at møde Skatteministeriet, og det kommer jo til at foregå på et enormt højt abstraktionsniveau, som et sted som Facebook ikke egner sig til,” siger han.

Filip Wallberg mener derimod, det giver rigtig god mening med en borgernær virksomhed som SKAT på Facebook, ligesom han også kan se ræson i at være der for eksempelvis Udenrigsministeriets Borgerservice og Kulturministeriet.

Rettelse: Antallet af ministerier på Twitter og LinkedIn er blevet opjusteret med én, efter Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at det ved en fejl blev oplyst, at ministeriet ikke var på de to sociale medier.

Læs hele historien på Altinget: embedsværk (kræver abonnement). Bestil et gratis prøveabonnement her.

,

Forrige artikel Briterne spenderer hvor Danmark sparer Briterne spenderer hvor Danmark sparer Næste artikel Det sker i dansk politik: Lars Løkke genoptager spørgetimen Det sker i dansk politik: Lars Løkke genoptager spørgetimen