Her er den nye trafikaftale

DOKUMENTATION: Regeringen har indgået den årlige trafikaftale med Venstre, DF, SF, LA og Konservative om ny infrastruktur. Aftalen sikrer blandt andet ny Limfjordsbro og mere motorvej. Se hele aftalen her.

Onsdag indgik regeringen en bred trafikaftale med alle Folketingets partier pånær Enhedslisten om ny infrastruktur.

Den nye trafikaftale sætter penge af til en række vejprojekter med høj forrentning. Der bliver adgang til at køre med modulvogntog på hele statsvejnettet, og flere steder bliver der fastlagt linjeføringer på fremtidige vejprojekter.

Transportminister Magnus Heunicke (S) er tilfreds med, at det er lykkedes at samle stort set alle Folketingets partier i en bred aftale.

"Vi giver en hånd til produktionsdanmark, så virksomhederne kan få deres varer frem, og medarbejderne kan komme på arbejde. Og da vi har valgt at fokusere på projekter med høj forrentning, lever vi op til, hvad Produktivitetskommissionen anbefaler," siger ministeren i en pressemeddelelse.

Med i aftalen er også en udmøntning af cykelpuljen på 175 millioner kroner til projekter i hele landet. Aftalen sikrer desuden, at der kommer 21 millioner kroner til at gennemføre den strategi til forebyggelse af højresvingsulykker, som transportministeren og justitsministeren lancerede i marts. Pengene vil blandt andet blive brugt på at anlægge såkaldte cykelbokse i vejkryds og forbedre uddannelsen af chauffører.

- - - 

Trafikaftale 2014 – udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden

Udbygning af Kalundborgmotorvejen
Parterne noterer sig, at der er gennemført en VVM-undersøgelse af udbygning af rute 23 (Skovvejen) syd om Regstrup til motorvej. Udvidelsesstrækningen er ca. seks km. lang.

Rute 23 fungerer som primær forbindelsesvej til Kalundborg og Kalundborg havn. En udbygning af strækningen vil således have en væsentlig betydning for erhvervs- og samfundsudvikling i området og vil bidrage til den fremtidige vækst og til forbedring af produktiviteten.

VVM-undersøgelsen viste, at der gennem de seneste 10 år har været en støt stigende pendlertrafik på strækningen. Desuden er der en forholdsvis høj andel af tung trafik på strækningen. Som følge heraf opleves der fremkommelighedsproblemer omkring kryds og rundkørsler på den nuværende strækning. Projektet har et højt samfundsøkonomisk afkast.

Parterne er på den baggrund enige om at afsætte 427,5 mio. kr. til udbygning af rute 23 syd om Regstrup til motorvej.

Haderup omfartsvej
Parterne noterer sig, at Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af en omfartsvej ved Haderup pågår som planlagt og forventes afsluttet senere på året. Parterne noterer sig endvidere, at forundersøgelsen af projektet viste, at etablering af en omfartsvej ved Haderup både vil forbedre fremkommeligheden og aflaste strækningen gennem byen, herunder for tung trafik. Projektet har et højt samfundsøkonomisk afkast og vil medvirke til fremme af vækst og produktivitet i området.

Parterne er enige om at afsætte 250 mio. kr. til en realisering af projektet. Parterne vil drøfte den konkrete udformning af projektet, når den færdige VVM-undersøgelse foreligger.

Motorvej fra Rønnede mod Næstved
Parterne noterer sig, at Vejdirektoratet har gennemført en forundersøgelse af mulighederne for at opgradere Rute 54 mellem Næstved og Rønnede. Forundersøgelsen omfatter en række forskellige mulige linjeføringer og vejstandarder, hvor en motorvej i linjeføring A har et meget højt samfundsøkonomisk afkast.

Parterne reserverede med Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010 15,0 mio. kr. til en VVM-undersøgelse af en opgradering af rute 54, Næstved-Rønnede. Parterne er på baggrund af forundersøgelsens resultater enige om at igangsætte en VVM-undersøgelse af rute 54, Næstved -Rønnede. Der afsættes 15,0 mio. kr. til undersøgelsen.

Parterne er samtidig enige om at afsætte 350,0 mio. kr. til en 1. etape af Rute 54 fra Sydmotorvejen (ved Rønnede) mod Næstved.

Parterne vil drøfte fastlæggelsen af linjeføringen for 1. etape, når resultaterne af VVM-undersøgelsen foreligger i 2016.

Ribe Omfartsvej
Parterne noterer sig, at der er gennemført en forundersøgelse af rute 11 mellem E20 Esbjergmotorvejen og grænsen samt rute 24 mellem Ribe og Gredstedbro. Forundersøgelsen viste, at der med jævne mellemrum er trængsel på rute 11 ved Ribe. En omfartsvej vil medføre væsentlige tidsbesparelser, og projektet har et højt samfundsøkonomisk afkast og vil medvirke til fremme af vækst og produktivitet i området.

Parterne noterer sig endvidere, at der er igangsat en VVM-undersøgelse for en omfartsvej ved Ribe, som forventes færdig i løbet af 2015.

I forundersøgelsen blev de samlede anlægsomkostninger til etablering af en omfartsvej vest om Ribe (alternativ A) som motortrafikvej med 2+1 spor beregnet til 372,4 mio. kr. (2014-pi). Parterne er på den baggrund enige om at afsætte 372,4 mio. kr. til en realisering af projektet. Parterne vil drøfte den konkrete udformning af projektet, når den færdige VVM-undersøgelse foreligger.

3. Limfjordsforbindelse
Socialistisk Folkeparti står udenfor denne del af aftalen.

Linjeføring for en 3. Limfjordsforbindelse
Parterne noterer sig, at der i forlængelse af den gennemførte VVM-undersøgelse af en 3. Limijordsforbindelse er foretaget en opdatering af de foreliggende trafikberegninger med brug af den nye Landstrafikmodel. Grundlaget for de trafikale konsekvenser af de to tilbageværende linjeføringer er således blevet opdateret. Beregningerne viser fortsat, at det er en linjeføring over Egholm, som er den samfundsøkonomisk bedste løsning, og Vejdirektoratet fastholder på den baggrund sin indstilling om linjeføring i Egholmlinjen.

Parterne er enige om, at linjeføringen fastlægges i Egholmlinjen, svarende til Vejdirektoratets indstilling. Arealreservationen på den tilbageværende østlige forbindelse, der er en 11 km. lang udbygning af E45 samt anlæg af en paralleltunnel, opgives.

Borgerne får en afklaring ved, at der lægges byggelinjer langs den valgte linjeføring. Byggelinjer giver grundejere hjemmel til at søge om at blive overtaget efter de gældende regler herom.

Samtidig er parterne enige om, at der oprettes en pulje på 43,1 mio. kr. til at finansiere forlodsovertagelser af ejendomme i den valgte linjeføring.

Forbedring af kapaciteten ved den eksisterende Limfjordsforbindelse
Parterne noterer sig, at der er fremkommelighedsproblemer på E45 ved Aalborg, og at en udbygning syd for Limfjordstunnelen vil forbedre trafikafviklingen.

Et ekstra spor syd for Limfjordstunnelen er et projekt, der har et højt samfundsøkonomisk afkast, og som inden for kort tid kan afhjælpe de allerede konstaterede kapacitetsproblemer ved at tilvejebringe en bedre trafikafvikling op ad bakken syd for Limfjorden.

Parterne er på den baggrund enige om at afsætte 38,9 mio. kr. til anlæg af et 3. sydgående spor på delstrækningen mellem Limfjordstunnelen og frakørsel 24 Øster Uttrup Vej.

Udbygning af strækningen i forlængelse af Djurslandmotorvejen
Parterne noterer sig, at Vejdirektoratet som opfølgning på den afsluttede forundersøgelse af en forlængelse af Djurslandmotorvejen (rute 15 på strækningen Løgten-Tåstrup) har gennemført en screening af mulighederne for en pletvis udbygning af vejen til 2+1-vej.

Det fremgår af screeningen, at en udbygning af strækningen i første omgang kan ske ved, at den nuværende 1+1-motortrafikvej fra Djurslandmotorvejens afslutning til det sted, hvor den eksisterende 2+2-vej begynder, udbygges til 2+1-motortrafikvej. Samtidig peger screeningen på, at der kan gennemføres en udbygning af tilslutningsanlæg 15 ved Djurslandmotorvejens afslutning, hvor der i dag er udfordringer med fremkommeligheden.

Det fremgår af screeningen, at projektet har et samlet anlægsoverslag på 56,9 mio. kr. Da der er tale om et projekt af begrænset omfang, vurderer Vejdirektoratet, at et grundlag for en gennemførelse af projektet formentlig kan tilvejebringes gennem en miljøscreening.

Parterne er på den baggrund enige om at afsætte 56,9 mio. kr. til en realisering af projektet, herunder til tilvejebringelse af et beslutningsgrundlag.

Videre forløb for en række beslutningsklare vejprojekter

Udbygning af rute 26 (Aarhus-Søbyvad)

Parterne noterer sig, at der foreligger en færdig VVM-undersøgelse for udbygning af rute 26, Aarhus-Viborg.

I aftale om En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv. af 21. marts 2013 er det for linjeføringen ved Viborg besluttet at gå videre med Vejdirektoratets hovedforslag til en nordlig linjeføring og derved opgive øvrige linjeføringer på strækningen ved Viborg.

Parterne ønsker i forlængelse heraf at skabe afklaring for de berørte grundejere og lokalområder ved at fastlægge linjeføringen mellem Aarhus og Søbyvad.

Parterne er enige om, at linjeføring syd vælges på delstrækning 1 og 2, og linjeføring nord vælges på delstrækning 3, og dermed opgives øvrige linjeføringer på strækningen Aarhus-Søbyvad.

Samtidig er parterne enige om, at der oprettes en pulje på 32,2 mio. kr. til at finansiere forlodsovertagelser af ejendomme i den valgte linjeføring.

Borgerne får en afklaring ved, at der lægges byggelinjer langs den valgte linjeføring. Byggelinjer giver grundejere hjemmel til at søge om at blive overtaget efter de gældende regler herom.

Ekstra midler til kommissariaterne 2015-17

De mange anlægsprojekter, som er vedtaget i forligskredsen bag en grøn transportpolitik de seneste år, har øget arbejdsbyrden betragteligt for kommissariaterne i Jylland og på øerne, da projekterne medfører et øget antal ekspropriationsforretninger.

Der er således en risiko for, at kommissariaterne som følge af ressourcemangel kommer til at virke som flaskehalse for de store anlægsprojekter med potentielle forsinkelser til følge. For at undgå en sådan situation afsættes 11,0 mio. kr. til en styrkelse af kommissariaterne i perioden 2015-17.

Øget totalvægt for lastvogntog
På baggrund af Aftale om en ny Storstrømbro, Holstebromotorvejen mv. af 21. marts 2013 har Vejdirektoratet færdiggjort analysen af perspektiverne i en forøgelse af totalvægten for 6- og 7-akslede lastvognstog.
Parterne tog i Aftale om Letbane i Hovedstaden, busser og cykler af 19. juni 2013 til efterretning, at der var forhandlet en aftale om det udvidede totalbalanceprincip (DUT) på plads, der gjorde det muligt, at den maksimalt tilladte totalvægt for 6-akslede vogntog er blevet øget fra 48 ton til 50 ton, fra 1. januar 2014.

På baggrund af Vejdirektoratets færdiggjorte analyse er parterne enige om at gennemføre en forøgelse af totalvægtgrænsen for 7-akslede vogntog fra 54 til 56 ton under forudsætning af, at akselafstanden forøges fra 3 til 4 m mellem sidste aksel på en 4-akslet forvogn og første aksel på en 3-akslet kærre. Dette tekniske krav medfører, at broerne ikke belastes mere end i dag, og at ændringen ikke vil medføre øgede udgifter for kommuner og stat.

Det forudsættes forud for implementeringen af den øgede totalvægt for 7-akslede vogntog, at tolerancegrænsen for kørsel med overvægt nedsættes af hensyn til en uændret belastning af broerne. Parterne har noteret sig, at de nødvendige administrative ændringer er gennemført.

Ordningen træder i kraft 1. august 2014.

Modulvogntog
Parterne ønsker at udbrede forsøgsvejnettet til modulvogntog, så godsoperatører i stort set hele landet kan benytte denne energi- og omkostningseffektive transportform. Parterne er også enige om at forlænge forsøget frem til 2030 med henblik på at skabe stabile rammevilkår.

Parterne afsætter derfor 75,0 mio. kr. til, at følgende strækninger kan inddrages i modulvogntogsnettet:

Slangerup - Roskilde (Rute 6)

Hillerød - Slangerup (Rute 6/53)

Helsingør - Hillerød (Rute 6)

Kliplev-Sønderborg-Fynshav (Rute 8)

Nyborg-Bøjden (Rute 8)

Ringe-Svendborg (Rute 9)

Svendborg-Spodsbjerg (Rute 9)

Maribo-Tårs (Rute 9)

Herning-Viborg (Rute 12)

Varde - Herning (Rute 12)

Roskilde - Ringsted (Rute 14)

Ringsted - Næstved (Rute 14)

Ringkøbing-Holstebro (Rute 16)

Holstebro-Viborg (Rute 16)

Viborg-Randers (Rute 16)

Hillerød nord (Rute 19)

Drastrup - Følle (Rute 21)

Esbjerg - Kærgård (Rute 24)

Ribe - Haderslev (Rute 24/47)

Hammel-Viborg (rute 26)

Skjern - Ringkøbing (Rute 28)

Lunderskov - Tarm (Rute 469/28)

Hjørring - Frederikshavn (Rute 35)

Odense - Nørre Lyndelse

Nørre Lyndelse - Faaborg (Rute 43)

Faaborg - Svendborg (Rute 44)

Holbæk - Frederikssund (Rute 53)

Pandrup - Hjørring (Rute 55)

Vordingborg - Stege (Rute 59)

Ballerup - Kregme (Rute 211)

Næstved - Bårse (Rute 265)

Nørre Åby - Assens (Rute 313)

Randers - Aalborg (Rute 507)

Universitetsboulevarden i Aalborg (Rute 507/595)

Ballerup - Bagsværd (O4)


Pulje til kommunal medfinansiering af kommunale ønsker til projekter på statsvejnettet
Med Aftale om en ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv. af 21. marts 2013 afsatte parterne 100,6 mio.kr. til en pulje til kommunal medfinansiering af anlægsprojekter i relation til statsvejnettet, hvor staten betaler op til 50 pct. og ansøgerkommunen minimum 50 pct. af projektomkostningerne.

Parterne noterer sig, at der har været stor interesse for puljen fra mange af landets kommuner, og at Vejdirektoratet har modtaget mange gode projektforslag, som direktoratet har undergivet en faglig vurdering.

Parterne er på baggrund af den store interesse og de mange gode projektforslag enige om at afsætte yderligere 50,5 mio. kr. til puljen.

Parterne er efter en samlet prioritering enige om, at følgende projekter støttes:

E45 Østjyske Motorvej - Etablering af sydvendte ramper ved tilslutningsanlæg 53, Skanderborg S i samarbejde med Skanderborg Kommune (17,0 mio. kr.)

E45 Sønderjyske Motorvej - Etablering af nyt tilslutningsanlæg ved Ødisvej i samarbejde med Kolding Kommune (29,6 mio. kr.)
E20 Vestmotorvejen - Etablering af østvendte ramper ved tilslutningsanlæg 33, Vemmedrup i samarbejde med Køge Kommune (18,5 mio. kr.)

E45 Østjyske Motorvej - Ombygning af tilslutningsanlæg 49, Århus S og kommunevejen Genvejen i samarbejde med Aarhus Kommune (23,5 mio. kr.)

E20 Vestmotorvejen - Etablering af østvendte ramper ved tilslutningsanlæg 41, Tjæreby (Vemmelev), i samarbejde med Slagelse Kommune (13,5 mio. kr.)

E45 Østjyske Motorvej - Etablering af nyt tilslutningsanlæg mellem Horsens V og Horsens S, Hatting, i samarbejde med Horsens Kommune (33,0 mio. kr.)

Rute 153 vest for E47 Sydmotorvejen - Etablering af rundkørsel med tilslutning af de vestlige til- og frakørsler ved tilslutningsanlæg 49, Holeby i samarbejde med Lolland Kommune (5,8 mio. kr.)

Rute 21 Holbækmotorvejen - Etablering af vestvendte ramper ved tilslutningsanlæg 6, Høje Taastrup C, i samarbejde med Høje Taastrup Kommune (7,0 mio. kr.)

Rute 57 Elmevej nord for Vestmotorvejen i Sorø - Etablering af rundkørsel i skæring med kommunevejen Kalundborgvej, i samarbejde med Sorø Kommune (3,3 mio. kr.)

Parterne noterer sig, at en række af projekterne skal undersøges nærmere med henblik på at fastlægge projekternes præcise udformning, økonomi og samfundsøkonomiske effekt. Dette planlægningsarbejde forestås af Vejdirektoratet i samarbejde med den pågældende kommune.

Projekterne gennemføres af Vejdirektoratet i samarbejde med de lokale kommuner, som medfinansierer de pågældende projekter.

Fremme af nationale korridorer for vindmølletransporter
I aftale om en ny Storstrømsbro, Holstebromotorvej mv. af 21. marts 2013 blev der reserveret op til 45 mio. kr. (2013-pi) til forbedrede muligheder for vindmølletransport på statsvejsnettet.

I aftalen er omtalt en rapport udarbejdet for Dansk Vindmølleindustri, Kommunernes Landsforening og de Vestdanske regioner (med Vejdirektoratet og Politiet som observatører). Rapporten peger på behov for ombygning af vejnettet for at smidiggøre fremkommeligheden for vindmølletransporter (og dermed også for den øvrige trafik på vejstrækninger) på det statslige og kommunale danske vejnet.

Der er tale om projekter til fremme af nationale transportkorridorer for vindmølletransporter fra 9 produktionssteder til udskibningshavnene i Esbjerg, Aabenraa, Aarhus og Grenaa.

Vejdirektoratet har foretaget en bearbejdning af rapportens delprojekter, der skal gennemføres på statsvejene, hvilket har givet anledning til enkelte justeringer.

Parterne er enige om at udmønte puljen på i alt 45,6 mio. kr. (2014-pi) til gennemførelse af projekterne. Parterne lægger vægt på, at der sikres en samtidig åbning af udskibningshavnene i 2015. Den samlede portefølje betragtes som en pulje, hvor der er adgang til at disponere mellem de enkelte projekter.
Parterne vil være opmærksomme på udeståender vedrørende vindmøllekorridorerne til nævnte havne samt Aalborg Havn, herunder flaskehalse på kommunale veje, ved udmøntningen af en fremtidig havnepakke.

Genåbning af Langeskov Station
Med Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010 blev der afsat 54,1 mio. kr. (2014-priser) til genåbning af Langeskov St. på strækningen mellem Nyborg og Odense. Projektet blev sat i bero, da Banedanmark efter endt licitation kunne konstatere, at det vil være væsentlig dyrere at gennemføre projektet end oprindeligt estimeret.

Paterne er enige om at tilføre projektet yderligere 10,4 mio. kr. således, at projektet kan videreføres med henblik på åbning i 2015 i forbindelse med Banedanmarks planlagte fornyelsesarbejder på Fyn.

Parterne noterer sig, at en gennemførelse af projektet i 2015 vil betyde, at effekterne af de nødvendige sporspærringer for etableringen af stationen i form af længere rejsetid over Østfyn vil skulle tillægges de rejsetidsforlængelser, som følger af det allerede planlagte sporarbejde på Vestfyn i samme periode.

Forstærket indsats for fremme af cyklisme
Parterne noterer sig, at cykelpuljen fra 2009 har været med til at fremme et meget stort antal gode og innovative cykelprojekter i hele landet. Det gælder både i kommuner, organisationer og virksomheder og på statens veje. Der har været stor interesse for at søge puljen, og de besluttede projekter vidner om, at der er høje ambitioner rundt om i landet for at fremme cykling, også fremadrettet.
 
Parterne ønsker fortsat at fremme cyklen som et sundt, grønt og effektivt transportmiddel i hele landet.
 
Parterne er derfor enige om at afsætte 50,0 mio. kr. i en pulje til fremme af cykling. Som det hidtil har været tilfældet med cykelpuljen, vil en del af midlerne kunne anvendes på statslige cykelprojekter, mens hovedparten af midlerne afsættes til at medfinansiere projekter i kommuner, organisationer og virksomheder. For medfinansieringsdelen forudsættes fortsat, at den statslige del som hovedregel kan udgøre 40 pct. af den samlede projektsum, mens enkelte mindre og særligt innovative projekter kan opnå højere tilskud. Forud for en kommende ansøgningsrunde drøfter parterne de nærmere kriterier for puljen i lyset af andre statslige støtteordninger til fremme af cyklisme.

Pulje til mere cykeltrafik
Parterne ønsker at forbedre forholdene for cyklister over hele landet, så cyklen bliver en mere attraktiv, udbredt og sikker transportform til både pendling, skole og fritid. I perioden 2009-2014 er der afsat en samlet ramme på 1 mia. kr. til at styrke cyklismen.

Med denne aftale udmøntes i alt ca. 175,1 mio. kr. i cykelpuljen.

Parterne er enige om at udmønte i alt ca. 121,4 mio. kr. til medfinansiering af projekter i kommuner, virksomheder og organisationer. Heraf er 11,3 mio. kr. reserveret til flerårige projekter besluttet med aftalen ’’Bedre mobilitet” af 26. november 2010. Der afsættes et beløb til administration af puljen svarende til 1 pct. af tilskudsdelen. Følgende projekter får tilskud:

Kommunale cykelby-projekter

Favrskov Kommune - Cykelkommune (4,7 mio. kr.)

Herning Kommune - Herning Cykler, fase 4 (4,8 mio. kr.)

Randers Kommune - Hverdagscykling i oplandsbyer (2,6 mio. kr.) Cykelpendling

Assens Kommune - Tommerup-Brylle (1,6 mio. kr.)

Esbjerg Havn - Esbjerg Havn (0,5 mio. kr.)

Faxe Kommune - Teestrupvej (0,3 mio. kr.)

Faxe Kommune - Troelstrupvej/Søndre Teestrupvej (0,03 mio. kr.)

Frederikshavn Kommune - Trafikterminal i Frederikshavn (1,1 mio. kr.)

Furesø Kommune - Hovedgade (1,7 mio. kr.)

Furesø Kommune - Lillevangsvej (1,3 mio. kr.)

Greve Kommune - Bedre forhold for cykling (1,6 mio. kr.)

Københavns Kommune - Fremkommelighed i kryds (1,9 mio. kr.)

Odense Kommune - Fra motorvejen til Lindved og Højby (0,6 mio. kr.)

Roskilde Kommune - Musiconstien (2,9 mio. kr.)

Roskilde Kommune - Universitetsstien (2,6 mio. kr.)

Sorø Kommune - Holbergstien (2,5 mio. kr.)

Svendborg Kommune - Cykelstier på Eskærvej på Tåsinge (0,9 mio. kr.)

Syddjurs Kommune - Som perler på en snor (2,0 mio. kr.)

Viborg Kommune - Røddingvej (1,8 mio. kr.)

Cykling til skole og fritid

Brønderslev Kommune - Nørregade (0,5 mio. kr.)

Brønderslev Kommune - Sterup-Jerslev (1,2 mio. kr.)

Fredericia Kommune - Adelvej (1,2 mio. kr.)

Fredericia Kommune - Indre Ringvej (0,9 mio. kr.)
Haderslev Kommune - Over Jerstal-Vedsted (2,0 mio. kr.)

Haderslev Kommune - Sikring af skoleruter (1,6 mio. kr.)

Halsnæs Kommune - Kregme Syd (1,2 mio. kr.)

Hedensted Kommune - Løsning-Hedensted (1,8 mio. kr.)

Helsingør Kommune - Skindersøvej (2,8 mio. kr.)

Holbæk Kommune - Nr. Vallenderød-Ugerløse (4,8 mio. kr.)

Horsens Kommune - Frederik Bajers Gade (1,2 mio. kr.)

Horsens Kommune - Thorsgårdsvej (0,6 mio. kr.)

Hvidovre Kommune - Høvedstensvej (1,2 mio. kr.)

Ishøj Kommune - Ørnekærstien (0,9 mio. kr.)

Jammerbugt Kommune - Kaas-Moseby (1,8 mio. kr.)

Langeland Kommune - Simmerbølle til Spodsbjergvej (2,4 mio. kr.)

Middelfart Kommune - Se Lyset (1,0 mio. kr.)

Norddjurs Kommune - Ålsrode-Børneby Mølle (1,5 mio. kr.)

Nordfyns Kommune - Morud-Søndersø (7,2 mio. kr.)

Silkeborg Kommune - Cykelstier på Søndergade (1,2 mio. kr.)

Solrød og Køge kommuner - Den nationale cykelrute nr. 9 (5,6 mio. kr.)

Stevns Kommune - Rengegade fra Rødvigvej til Højerupvej (2,6 mio. kr.)

Syddjurs Kommune - Rosmus Skole (2,1 mio. kr.)

Tønder Kommune - Tønder-Højer (4,2 mio. kr.)

Vejle Kommune - Cykelsti i Grejsdalen (1,8 mio. kr.)

Vejle Kommune - Vejlevej mellem Givskud og Riis (2,2 mio. kr.)

Vesthimmerland Kommune - Sikker stikrydsning Aalestrup (0,1 mio. kr.)

Viborg Kommune - GI. Aalborgvej (0,5 mio. kr.)
Varde Kommune - Alslev-Toftnæs (1,3 mio. kr.)

Rekreativ cykling og cykelturisme

Guldborgsund Kommune - Stovby Ringvej ved Marielyst (1,9 mio. kr.)

Halsnæs Kommune - Cykelrute N7 (0,3 mio. kr.)

Hedensted Kommune - Kirkholm-Juelsmindehalvøen og øerne på cykel (2,7 mio. kr.)

Naturstyrelsen Thy - Nationalpark Thy, Agger-Lodbjerg (1,3 mio. kr.)

Ringkøbing-Skjern Kommune - Bork og Stauning Havn (2,1 mio. kr.)

Stevns Turistbureau - Servicestation til cyklister i Rødvig (0,04 mio. kr.)

Vordingborg Udviklingsselskab - Sejl til Danmarks vildeste cykeldestination (0,5 mio. kr.)

Ærø Kommune - Ejnars Sti (0,7 mio. kr.)

Kampagner

Albertslund Kommune - Cykelkampagne (0,5 mio. kr.)

Cyklistforbundet - Cyklisters adfærd (2,3 mio. kr.)

Københavns Kommune - Adfærdskampagne (0,5 mio. kr.)

Sorø Kommune - På cyklen (0,3 mio. kr.)

Udviklings- og demonstrationsprojekter

CitaVision - Elever som ambassadører (0,3 mio. kr.)

Cyklistforbundet - Ældrecykling (1,4 mio. kr.)

Sekretariat for Supercykelstier - Virtuelle busheller (1,8 mio. kr.)

Aarhus Kommune - Cykling og detailhandel (0,9 mio. kr.)

Cykelprojekter på statsveje og tværgående projekter

Parterne er enige om at udmønte 52,5 mio. kr. til cykelprojekter på statsveje samt tværgående projekter. Det drejer sig om følgende projekter:

Faaborg-Midtfyn Kommune - Cykelsti Kværndrup-Egeskov (15,8 mio. kr.)

Faaborg-Midtfyn Kommune - Stikrydsning Nyborgvej/Energivej (2,4 mio. kr.)

Ikast-Brande Kommune - Cykelsti Sandvadvej (Hærvejen) (10,6 mio. kr.)

Norddjurs Kommune - Stikrydsning Lergravsvej Grenaa (2,4 mio. kr.)

Næstved Kommune - Cykelsti vest for Kyse-Fuglebjerg (18,3 mio. kr.)

Fra midlerne til statslige projekter finansieres desuden følgende tre projekter inden for en samlet ramme på 3 mio. kr.

Tværgående evaluering af cykelpuljens effekt

Kortlægning af behov og muligheder for forbedringer af cykeldata

Koordinering og planlægning af nationale og regionale cykelruter med særligt fokus på skiltning og vejregler

Pulje til bedre trafiksikkerhed

Parterne ønsker at fastholde den gode udvikling på trafiksikkerhedsområdet, hvor frekvensen af dræbte og tilskadekomne generelt har været faldende. Indsatsen skal spænde bredt og indeholde både konkrete anlægsforbedringer samt vidensdeling og kampagner.

Parterne har noteret sig, at transportministeren i marts 2014 offentliggjorde en samlet strategi til forebyggelse af højresvingsulykker, som er baseret på både nationale og internationale erfaringer samt input fra transportbranchen og borgere. Strategien indeholder en række anbefalinger til både infrastruktur, køretøjer og adfærd, som parterne ønsker at følge op på ved at udmønte midler til disses gennemførelse. Parterne ønsker således at prioritere indsatsen mod højresvingsulykker.

Parterne er enige om at udmønte i alt 37,4 mio. kr. til:

Forebyggelse af højresvingsulykker, herunder anlæg af cykelbokse, revision af chaufføruddannelsen, videndeling med kommunerne og kampagner (12,5 mio. kr.).

Sikre kryds, herunder anlægsmæssige tiltag til forebyggelse af højresvingsulykker (8,6 mio. kr.).

Intensiveret ulykkesbekæmpelse på vejstrækninger, herunder sorte pletter og grå strækninger (11,3 mio. kr.).

Sikring af Banedanmarks sikrede overkørsler med bomme (5,0 mio. kr.).

Parterne er enige om at prioritere 18,7 mio. kr. fra Pulje til bedre trafiksikkerhed til andre initiativer i aftalen. Puljen er herefter tømt for midler.

Pulje til bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse
Pulje til bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse anvendes til at forbedre fremkommeligheden på vej- og baneinfrastruktur og bidrager til et mere trafikalt sammenhængende Danmark.
Parterne er enige om, at afsætte 5,2 mio. kr. til udvidelsen af frakørslen ved Vintapperrampen (ved Helsingørmotorvejen/Lyngby omfartsvej). Med projektet etableres to kørespor på strækningen fra Lyngby Omfartsvej til Vintapperrampen, hvorved de nuværende køproblemer på strækningen kan løses.

Parterne er enige om at prioritere 15,8 mio. kr. fra pulje til bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse til andre initiativer i aftalen.

Pulje til nye teknologiske muligheder (ITS-puljen)
Parterne ønsker med aftalen at fremme initiativer, der forbedrer mobiliteten, miljørigtig kørsel og trafiksikkerheden.

Parterne noterer sig, at Vejdirektoratet har fremlagt en analyse af effekterne af en række ITS-anlæg på statsvejnettet. Analysen peger på, at der især kan være fordele ved ITS ved større anlægsarbejder og under særlige forhold på stærkt trafikerede strækninger. Rapporten peger videre på, at der er behov for øget viden om effekterne af ITS, herunder i relation til kørsel i nødspor.Parterne er enige om at udmønte i alt 29,3 mio. kr. til følgende projekter:

Videreførelse af eksisterende trafikledelsessystemer frem til og med 2015 (15,9 mio. kr.)

Tilbundsgående evaluering af effekterne af de variable tavler på Motorring 3 (3,4 mio. kr.)

Motorring 3 - analyse af muligheder for øget kapacitet, herunder kørsel i nødspor (5,0 mio. kr.)

Pulje til analyse af muligheder for kørsel i nødspor andre steder i landet end på Motorring 3 (5 mio. kr.)

Parterne er enige om at prioritere 36,9 mio. kr. fra Pulje til nye teknologiske muligheder (ITS-puljen) til andre initiativer i aftalen.

Pulje til nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning
Parterne er enige om, at følgende projekter prioriteres fra puljen:

Parterne er enige om at afsætte 15,0 mio. kr. til udarbejdelse af en supplerende VVM, der belyser en østlig placering af en niveaufri udfletning ved Ringsted station. Den supplerende VVM-undersøgelse skal, i sammenhæng med de allerede gennemførte VVM-undersøgelser af en vestlig placering af en niveaufri udfletning, danne grundlag for at beslutte, hvor en niveaufri udfletning ved Ringsted station skal placeres.

Parterne har noteret sig, at forligskredsen inddrages tæt i den supplerende VVM-undersøgelse, og at forligskredsen første gang vil blive orienteret i forbindelse med gennemførelsen af idéfasen.

Parterne noterer sig, at de strategiske analyser viser, at en ny midtjysk motorvej kan være en del af en langsigtet løsning på vejkapaciteten i Jylland, som samtidig skaber ny mobilitet.
Parterne er på den baggrund enige om, at afsætte 2,0 mio. kr. til en genberegning med Landstrafikmodellen af de tre belyste korridorer med henblik på en nærmere vurdering af korridorspørgsmålet.

De tyske vejudbygningsplaner i Slesvig-Holsten inddrages i genberegningerne. Kommissoriet for genberegningerne forelægges for forligskredsen.

Forundersøgelse af tilslutning af omfartsvej ved Auning (3,0 mio. kr.).

Parterne er desuden enige om at afsætte 1 mio. kr. til Vejdirektoratet til en nærmere undersøgelse af omkostningerne og fordelene ved at smidiggøre passagen af broerne ved Assentoft (statsvej) og omkørslen vest for Aarhus (kommunevej) samt en række afviste eller afventende projekter, der har karakter af optimeringsprojekter på de planlagte vindmøllekorridorer.

Pulje til forsøgsprojekter med mere energieffektive transportløsninger
Puljens formål er at støtte og demonstrere projekter bredt indenfor emnerne; teknologier, drivmidler, adfærd og effektivisering af godstransport og pendlertransport mv. Puljen, der blev besluttet med Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 og oprindeligt var på 200 mio. kr., er udmøntet over fire ansøgningsrunder med sidste ansøgningsrunde i 2013, og har støttet et bredt spekter af projekter, der vil give mere viden om og erfaringer med energieffektive transportløsninger.

Der er nu opgjort overskydende midler på 16,0 mio. kr. fra projekter, der ikke gennemføres eller kun gennemføres delvist. Parterne er enige om at prioritere de 16,0 mio. kr. fra Pulje til forsøgsprojekter med mere energieffektive transportløsninger til andre initiativer i aftalen.

Rundkørselsforhold ved Viborg
Viborg Kommune planlægger som led i frikommuneforsøget at udvide et detailhandelscenter, der støder op til statsvejnettet ved krydsningen mellem Holstebrovej (rute 16) og Vestre/Søndre Ringvej (rute 13/26).

Vejdirektoratet vurderer, at den planlagte udvidelse vil medføre væsentlig trafikvækst, og der er derfor behov for udbygning af den eksisterende rundkørsel i krydsningen mellem statsvejene.

Parterne noterer sig samtidig, at der også er andre rundkørsler omkring Viborg, hvor der kan være særlige trafikale udfordringer.

Parterne er på denne baggrund enige om at afsætte 25,0 mio. kr. til udbygning og forbedring af rundkørselsforholdene omkring Viborg.

Ny perron på Sønderborg Station
Parterne er enige om, at der anlægges en ny perron på Sønderborg station. Den ny perron vil sikre en bedre tilgængelighed på stationen og forbinde den med videns- og kulturcenter Alsion samtidig med, at der skabes bedre sammenhæng mellem perron og forplads til gavn for passagererne.
Parterne noterer sig, at der med Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010 blev afsat 5 mio. kr. til opførelse af en ny perron på Sønderborg Station. Projektet har efterfølgende vist sig dyrere end antaget bl.a. som følge af ekstra udgifter til miljø-, jord-, afvandings-, perron- og belægningsarbejder m.v.

Parterne er på den baggrund enige om at afsætte yderligere 5 mio. kr. til gennemførelse af projektet. Perronen forventes at kunne ibrugtages i 2015.

Parterne har noteret sig, at Sønderborg Kommune i 2012 besluttede at støtte projektet med 0,9 mio. kr.

Parterne har ligeledes noteret sig, at det fremgik af førnævnte aftale, at DSB skulle afholde udgifter til perronapteringen, dvs. belysning, bænke, læskure m.v.

Stemmeaftale om en ny vejlov
Parterne har noteret sig, at trængslen på vejene er stigende. Fremkommeligheden er blandt andet udfordret af mange gravearbejder på vejene, samt at en vejstrækning i visse tilfælde skal administreres af flere forskellige vejmyndigheder.

Parterne konstaterer, at der er behov for initiativer, som omkostningseffektivt forbedrer fremkommeligheden på vejene, da mange timer hver dag spildes i busser, biler og på cykel.

Blandt andet som led i bekæmpelse af trængsel på vejene er parterne enige om, at der er behov for ny regulering på vejområdet.

Parterne er nået til enighed om at stemme for et forslag til en ny vejlov, der navnlig indeholder følgende elementer:

Bedre styring og koordinering af vej- og gravearbejder, herunder forslag om ’’samgravning” og styring afledningsarbejder

Bedre redskaber til vejmyndigheden, herunder om vilkår om bod ved forsinkelser, og om at vejmyndigheden kan lade arbejdet udføre for ledningsejers regning, hvis frister overskrides

• Smidigere trafikafvikling på tværs af vejmyndigheder, herunder bestemmelser om fælles trafikstyringscentral, fremkommelighedsudvalg og mulighed for statslig intervention ved uenighed mellem vejmyndigheder

Mindre administration og enklere regler, herunder forenkling af komplicerede regler om pålæg af vejbidrag, så reglerne er lettere at forstå for borgere og kommuner, og forslag om, at visse former for råden over vej ikke kræver tilladelse, hvis man holder sig inden for nærmere rammer (fx placering af cykelstativer)

Fremme af grøn trafik ved at gøre det muligt at differentiere betaling for parkering, så parkering kan gøres billigere eller gratis for især elbiler

Denne nye regulering vil indebære en tiltrængt opdatering og forenkling af lovgivningen på vejområdet, som er fra 1970’erne, og vil gøre vejloven lettere at anvende for kommuner og lettere at forstå for borgere.

Letbane i ring 3 i hovedstadsområdet
Der er i Infrastrukturfonden afsat 1,5 mia. kr. til en letbane i Ring 3 i hovedstadsområdet, jf. aftale om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009, aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010 og aftale om En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv. af 21. marts 2013.
Grundet et yderligere finansieringsbehov, der for staten beløber sig til 252,0 mio. kr., blev parterne med Aftale om letbane i hovedstaden, busser og cykler af 19. juni 2013 enige om at tilvejebringe denne finansiering ved fremtidige billiggørelser af andre anlægsprojekter i Infrastrukturfonden frem mod 2015.

Parterne er enige om nu at udmønte de 252,0 mio. kr. til letbanen i Ring 3 i hovedstadsområdet.

Forhøjelse af det statslige indskud til etablering af ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Parterne er ved Aftale om en ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv. af 21 marts 2013 tidligere blevet enige om at etablere en ny jordforbindelse over Roskilde Fjord ved Frederikssund, der finansieres dels ved brugerbetaling og dels ved et statsligt bidrag inden for en ramme på 431,2 mio. kr. i 2014-priser, der afsættes fra Infrastrukturfonden. De foreløbige beregninger fra foråret 2013 viste, at den nye forbindelse hermed ville kunne være tilbagebetalt på 40 år. Samtidig blev det aftalt, at Transportministeriet og Finansministeriet sammen skulle udarbejde et forslag til den konkrete organiserings- og finansieringsmodel for den nye forbindelse.

Transportministeriets og Finansministeriets efterfølgende fælles konsolidering af de tidligere beregningsforudsætninger har vist, at tilbagebetalingstiden for en ny forbindelse vil være oppe på 48 år, hvis der alene indskydes 431,2 mio. kr. For at sikre projektets robusthed og en tilbagebetalingstid på de tidligere forudsatte 40 år er parterne enige om at øge det statslige bidrag med 228,3 mio. kr. til i alt 659,5 mio. kr.

Parterne er desuden enige om, at der iværksættes trafikregulerende tiltag på den nuværende Kronprins Frederiks Bro allerede ved den nye forbindelses åbning, og at eventuelle finansieringsudfordringer efter åbning af den nye forbindelse søges løst ved tilførsel af yderligere midler fra Infrastrukturfonden til projektet med henblik på at sikre en tilbagebetalingstid på 40 år. De konkrete trafikregulerende tiltag iværksættes af Vejdirektoratet i dialog med Frederikssund Kommune.

Kilde: Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre),  Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om: Trafikaftale 2014 – udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden, 24. juni 2014
 
 

Forrige artikel Sådan ser det nye EU-Parlament ud Sådan ser det nye EU-Parlament ud Næste artikel SF og Enhedslisten får opfyldt tre grønne ønsker SF og Enhedslisten får opfyldt tre grønne ønsker