Trads: Negative kampagner virker

KLUMME: Rød blok har i løbet af syv dages valgkamp indhentet blå blok i målingerne. Thorning beviser, at negative kampagner virker, skriver David Trads.

Da Lyndon B. Johnson, som langt senere blev en succesrig amerikansk præsident, tilbage i 1930erne første gang skulle vælges til Kongressen, var han oppe imod et stærk modstander – en lokal svinefarmer, som så ud til at vinde.

Johnson vidste, at han skulle gøre noget ekstraordinært for at sejre, så han bad en af sine rådgivere om at sprede rygtet om, at modstanderen havde sex med sine grise.

"Jamen, vi kan da ikke påstå, at manden har sex med grise. Det passer jo ikke," sagde den rystede assistent.

"Selvfølgelig passer det ikke, men jeg vil gerne se ham benægte det," svarede Johnson.

Amerikanske tilstande
Sådan gik det: Rygtet blev spredt, svinefarmeren måtte offentligt afvise rygtet, men noget af det mudder, som var kastet på ham, sad fast. Han tabte alt – og det, som vi med foragt i dag kalder ’amerikanske tilstande’ i politik, var født.

Negative kampagner virker simpelthen.

Ikke altid i første omgang, hvor de kan virke frastødende – og hvor især pæne mennesker lægger afstand til mudderkastning. Men næsten altid i det lange løb – fordi en del af det fremførte ganske enkelt lagrer sig i vælgernes hukommelse.

Priming før valgkampen
Virker forløbet bekendt i den igangværende danske valgkamp?

Absolut – for en af de centrale årsager til at forstå, hvordan det er lykkedes for rød blok at indhente blå blok, er netop negative kampagner. Mudderkastning mod modstanderen.

Socialdemokratiet fører denne gang en åbenlys, orkestreret og – efter dansk standard – meget rå negativ kampagne efter amerikansk forbillede. Modstanderen, Lars Løkke Rasmussen, er offer for hårde angreb.

Først var der den såkaldte ’priming’ – altså der, hvor scenen blev sat:

Det skete op til valgets udskrivelse, da store annoncer, der mindede om Løkkes gamle bilagssager, blev indrykket under overskriften: 'Hvem skal betale Løkkes regninger'. Figenbladet var, at det handlede om nulvækst, men reelt var ideen selvfølgelig at minde om, at Venstres formand ofte har sendt personlige regninger videre til andre. Han skulle ses som en skidt karakter.

Thorning deltager i mudderkastning
Så begyndte selve valgkampen – og nu bliver der virkelig slået hårdt:

Under duellen på TV2 søndag aften indgik Helle Thorning-Schmidt direkte i mudderkastningen på en måde, som ingen siddende statsminister nogensinde har gjort før. Hun sagde, at ’nu skal man jo ikke basere sin politik på anekdoter, for man er nødt til at holde sig til fakta’ – og da hun udbrød, at 'jeg tror, der går lidt Panorama i de der tal', var det en del af en nøje planlagt aktion:

Socialdemokratiet sendte nemlig i samme sekund en lille, effektfuld 30-sekunders video ud på de sociale medier, hvor der blev gjort grin med oppositionens leder: Vi ser et foto af en brysk Løkke, der i en taleboble siger, at 'regeringen har skabt 700 arbejdspladser' – hvorefter der, akkompagneret af lyden af et piskesmæld, smækkes et skilt henover taleboblen med teksten: 'Ups! Der gik vist Panorama i den.'

Welcome to America!

Løkke er nem skydeskive
Denne form for iscenesat negativ kampagne virker – og det er derfor, at Socialdemokraterne bruger den. Løkke er oven i købet en nem skydeskive – idet han jo åbenlyst efter sin skandaler er som et såret dyr. At kampagnen virker efter hensigten er åbenlys, idet en af årsagerne til, at rød blok pludselig står til måske at vinde, selvfølgelig er de hårde personangreb. Thorning dokumenterer i disse uger, at negative kampagner også virker i Danmark.

Indtil videre har Venstre undladt at bruge personangreb. De troede, at de kunne vinde uden. Et rigtigt godt bud er, at der sidder et reklamebureau et sted lige nu og forbereder en negativ kampagne mod statsministeren. De er nødt til at slå igen. De er nemlig ved at tabe.

---

David Trads skriver hver dag klummen 'Hos Trads' i Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Forrige artikel Trads: Alternativet topper politisk power-indeks Trads: Alternativet topper politisk power-indeks Næste artikel Cordua: Kun Løkke kan ændre valgets gang Cordua: Kun Løkke kan ændre valgets gang