Undren over omfartsveje

INVESTERINGER: DTL og DI er overraskede over, at de fire omfartsveje fik så høj prioritering. Det tager penge fra motorvejene, mener de.

Sidste torsdag fandt forligspartierne bag trafikaftalen penge til fire nye omfartsveje, mens beslutningen om kommende motorveje blev udskudt. Det undrer  brancheorganisationerne.

"Der var to af omfartsvejene, som jeg studsede over. Dermed tilkendegiver jeg, at to af dem kunne gemmes til fordel for investeringer i motorveje," siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

Hos Dansk Transport og Logistik er man forundret over, at alle fire omfartsveje kom igennem.

"Jeg blev noget overrasket over, at det valgte de små projekter, og dermed udskyder problemet med de store projekter. Det var en lille smule skuffende, for nu er der endnu færre penge til de store projekter," siger cheføkonom i DTL, Ove Holm.

Ove Holm peger på, at man skulle have kigget på forrentningen af samtlige projekter for derefter at vælge de økonomisk bedste projekter.

"Jeg kender ikke forrentningen på omfartsvejene. Men jeg håber, de har haft fornuften for øje. I princippet mener jeg, man skulle vælge projekterne med den højeste forrentning fra en ende af. Det har de nok ikke gjort, kunne jeg forstille mig," siger han.

Flere penge
Omfartsveje eller ej, så mener de to organisationer, at der mangler penge til de resterende motorvejsprojekter.

"Det er ikke omfartsvejenes skyld, men der er for få penge," siger Ove Holm.

Michael Svane er enig.
"Den egentlige opgave er at finde flere penge. At man vælger at prioritere omfartveje gør ikke motorvejsinvesteringerne mindre påtrængende," siger han.

Finanslov spiller ind
Michael Svane mener, at finanslovsforhandlingerne er den reelle grund til, at motorvejsprioriteringerne er blevet udskudt.

"Nu har man finanslovsforhandlingerne. Her vil spørgsmålet om vejvedligeholdelse indgå i forhandlingerne. Når de er afsluttet, så ved de, hvor mange penge de har til motorvejene," siger Michael Svane.

Efterslæbet på vejvedligeholdelse kan beløbe sig til i alt 3,5 mia kr. En post, som vil veje tungt i puljen på 7 mia. kr., hvoraf der nu er brugt 1,6 mia. kr. til de nye omfartsveje.

Sognerådspolitik
Altinget kunne fredag referere en af ordførerne, som i Transportministeriet sagde, at de næsten havde "fået en vej hver". En bemærkning, som både Michael Svane og Ole Holm studsede over.

"Nu har jeg være på området en årrække. Det kunne jo godt få en til at mindes tilbage til den gamle sognerådspolitik," siger Michael Svane.

Ove Holm har det på samme måde.
"Jeg blev lidt ubehagelig til mode. Hvad var det, der smuttede igennem, som ikke har en høj forrentning?" spørger Ove Holm.

Login