Sydhavnsmetro skaber debat om strategiske analyser

METRO: Dansk Erhverv undrer sig over, hvorfor regeringen har besluttet at bygge metro til Sydhavnen, når de strategiske analyser karakteriserer projektet som urentabelt. Analyserne er ikke en facitliste, lyder det fra transportministeren og Venstre.

En metroafgrening til Ny Ellebjerg er ikke god samfundsøkonomi.

Det står sort på hvidt i Transportministeriets omfattende strategiske analyser, som blev præsenteret i marts. Og at regeringen og Københavns Kommune blot en god måned senere har besluttet at sende penge efter netop det projekt, vækker undren fra erhvervslivet.

"Ser vi på de kolde tal, så er det tydeligt, at det er andre projekter, der giver et højere afkast. Derfor savner jeg en mere præcis vurdering af, hvorfor det her projekt bør prioriteres. Hele idéen med landstrafikmodellen og de strategiske analyser er jo netop, at man kan vælge de projekter, der giver mest mening. Det var derfor, de blev bestilt," siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.

Login