Skibsfartens CO2-udledning mørklagt
NYHED: Miljøministeriet forsøger forgæves at skabe klarhed over søfartens CO2-udslip. Mærsk nægter at oplyse.
Nye tal fra den internationale søfartsorganisation (IMO) viser, at søfarten har et større CO2-udslip end hidtil antaget.
Men der er stadig usikkerhed om branchens CO2-udledning, for de færreste rederier ønsker at oplyse om deres brændstofforbrug.
I et svar som tidligere miljøminister Connie Hedegaard (K) gav til Miljøudvalget i oktober fremgår det, at "Det ikke er muligt at skaffe oplysninger herom".
Danmarks største rederi A.P. Møller - Mærsk ønsker ikke at udlevere data om brændstofforbrug, og nægtede samtidig tidligere på året at deltage i det såkaldte Carbon Disclosure Projekt, hvor større virksomheder frivilligt kan udlevere deres CO2-regnskab. I et skriftligt svar til Altinget.dk oplyser Mærsk:
"Vi har ikke konsoliderede miljødata for hele A.P. Møller - Mærsk Gruppen, og derfor har vi ikke ment, at det var rigtigt at medvirke i Carbon Disclosure Projektet. Vi har i flere år publiceret vores miljørapport internt. Den dækker alle skibe ejet af A.P. Møller - Mærsk og opereret af Maersk Tankers, Maersk Supply Service, Maersk Line, Safmarine, Maersk Line Limited og Norfolkline. Med det fokus, der p.t. er på miljøet i offentligheden, er det naturligt, at vi nu har valgt at dele denne rapport eksternt også."