Regionerne ud af kollektiv trafikplanlægning

NYHED: Københavns Kommune sætter spørgsmålstegn ved regionernes rolle i kollektiv trafik. For tidligt at vurdere, siger branchen.

Siden 1. januar er der blevet arbejdet på højtryk i landets kommuner for at imødekomme kravet om drift af den kollektive trafik. Men det er langtfra alle steder, at arbejdsfordelingen mellem regioner, kommuner og de fem nye trafikselskaber er faldet på plads. Inden for det, der tidligere var HT, er i dag blot fem ruter udvalgt til at være regionale og dermed under regionernes ansvarsområde. Det får Københavns kommune til at overveje, om den regionale indblanding i virkeligheden forstyrrer mere, end den gavner:

"Man har sat sig mellem to stole i den her sag. Der burde være en klarere sammenhæng mellem driften og finansieringen. Som det er i dag, ville det være bedre, hvis kommunerne betalte trafikselskaberne for det, som regionerne laver i dag," fortæller projektleder Per Als fra Københavns Kommune.

Ifølge Per Als burde ansvaret for driften i højere grad følge de finansielle forpligtelser. Hvis regionenerne bliver tvunget til at spare, kan det blive på kommunernes bekostning. Hvis regionerne derudover sidder med meget små ansvarsområder, kan de udgøre en akilleshæl for den kollektive trafik:

Login