Ingen tilskud til partikelfiltre

TILSKUD: Der blev ikke penge til tilskudsordning til partikelfiltre på årets finanslov. Puljen er tom, mens kravene stiger. DI Transport beklager.

Det er slut med at få monteret et partikelfilter med statsfinansierede tilskudskroner. Der blev ikke afsat penge på finansloven, trods store ønsker fra transportbranchen.

"Vi havde gerne set, at man havde fortsat denne ordning. Man kan kun beklage, at de (politikerne, red.) i disse miljø- og klimatider ikke har set muligheden for at forsætte denne ordning," siger Anne Mette Koch Bangsgaard, chefkonsulent i DI Transport.

I 2004 blev der afsat 60 mio. kr. i tilskud til montering af partikelfiltre på lastbiler og busser. Denne pulje løber tør for penge i år. Tilskuddet ligger i et niveau omkring 15.000 kr. til lastbiler, mens den samlede pris for et partikelfilter er mellem 50.000 og 75.000 kr.

"Det er heller ikke opgangstider for transportbranchen, så det vil sætte branchen og den enkelte vognmand i nogle svære valg om eftermontering," siger Anne Mette Koch Bangsgaard.

Stigende krav
Med etableringen af miljøzonerne landet over bliver kravene øget til vognmændene om at installere partikelfiltre, der lever op til eurozonenormerne.

"Miljøzonerne bliver stadig mere udbredte, og kravene til lastbilerne bliver højere, mens mulighederne for at få tilskud til mere miljørigtige køretøjer falder bort," siger Anne Mette Koch Bangsgaard med henvisning til at Euro 3-lastbilerne fra næste sommer, som lovkrav skal have monteret partikelfiltre.

Miljøministeren er på vej med en lovændring, som indbefatter skærpede krav til varebiler. Derfor understreger Anne Mette Kock Bangsgaard også, at en eventuel pulje skulle have åbnet for flere køretøjer.

"Vi havde gerne set en miljøpulje, hvor det ikke kun handler om lastbiler eller busser, men også varebiler og taxaer. Det handler om at få flere miljørigtige køretøjer i byerne og skabe et incitament for at vælge at køre mere miljørigtigt," siger hun.

Login