IC4-tog ud, elektriske lyntog ind

IC4: De 83 nye IC4 tog, der leveres frem til 2013, kan få en kort karriere i landsdelsdrift. Et flertal i Folketinget vil have elektriske lyntog efter 2020.

Et flertal i Folketinget er parat til at køre de 83 dieseldrevne IC4 tog ud på et sidespor og satse på en elektrificering af jernbanens hovedstrækninger i Jylland. Det skriver Berlingske.dk tirsdag.

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen siger, at de italienske IC4-tog hurtigst muligt skal ud at køre som regionaltog efter 2020.

"Der manifesterer sig allerede nu et ret kraftigt ønske om at få elektrificeret strækningen til Esbjerg, som er forberedt til det. Strækningen Frederia-Århus-Frederikshavn kan først elektrificeres, når der er kommet nye signaler. Og når alt det er på plads, skal vi selvfølgelgelig køre med eltog," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Pengene skal lige findes
Både Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne støtter udmeldningen fra Venstre, så IC4-togene kun får en kort periode som danskernes lyntog.

"På sigt skal vi køre el, men vi må bare erkende, at vi har nogle socialdemokrater, der har købt et tog, som kører på diesel. Jeg ser meget gerne, at vi får indsat elmateriel på hovedstrækningerne først, hvis vi kan finde de nødvendige otte til ti milliarder kroner," siger Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen.

Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke siger, at partiet allerede i december sidste år foreslog, at der skal køre elektriske lyntog i Danmark, mens IC4 togene skal transportere pendlere på regionaltogsstrækningerne.

"Så det er helt fantastisk, at Venstre nu også går ind for det," siger Magnus Heunicke.

 

Login