Grønt brændstof, færre byrder og nye passagerrettigheder. Det skal det nye Europa-Parlament fokusere på

EU-valget 2024 står for døren, og her er tre ting, som det nye EU-Parlament gerne må arbejde med, når det kommer til europæisk luftfart. Blandt andet skal man allokere flere midler til grønt flybrændstof, skriver Mathias Milling.

I luftfartsbranchen har vi interesseret os for EU længe. Det har vi, fordi luftfarten i meget høj grad er reguleret på EU-niveau.

Der er fælles regler for flyvesikkerhed, sikkerhedskontroller, registrering, flyspecifikationer, passagernes rettighederne og meget mere. På overenskomstområdet har vi lidt national lovgivning, og så selvfølgelig på passagerafgiften, som regeringen, SF og Enhedslisten mod vores anbefalinger er ved at stemme igennem i Folketinget.

I Dansk Luftfart repræsenterer vi den samlede luftfartsbranche. Vi har både store og mindre luftfartsselskaber og lufthavne, vi har bagagehåndteringsselskaber, pilotuddannelser, taxiflyveselskaber, helikopterforetagender, og vi har sågar en global simulatorvirksomhed. Det gør os ikke bare unik i en dansk kontekst, men også i en europæisk kontekst, hvor der ikke er mange fællesskaber, der favner så bredt som Dansk Luftfart. {{toplink}}

Login