Forsinkelse af IC4-tog muliggør eltog i Danmark

NOTE: Forsinkelsen af IC4-togene åbner nu op for, at der kan etableres mulighed for brug af eltog som alternativ.

DSB har givet deres italienske leverandør, Ansaldobreda, 12 mdr. til at levere de første 14 dieseldrevne IC4-tog. Sker det ikke, vil DSB ophæve kontrakten. Dette faktum giver DSB mulighed for at satse på tog drevet af elektricitet i stedet. En satsning der vil være mere miljøvenlig.

Allerede nu er 31 pct. af det danske skinnenet belagt med elektricitet, hvorpå der kan køre eltog. Debatten om etablering af skinnenet til eltog er derfor blusset op.

Hos regeringspartiet, de Konservative, ser man positivt på ideen, men fastholder, at det økonomiske aspekt af ideen kan opretholdes. Prisen for at gøre hele skinnenettet brugbart til eltog skønnes af Banedanmark til at ligge på ca. 1,5 mia. kr.

"Det kunne være en mulighed. For vi må allerede nu i gang med en plan B, hvis vi om et år står i den situation, at vi ikke får vores IC4-tog. Men vi skal selvfølgelig vurdere de økonomiske og tidsmæssige rammer nøje," siger trafikminister Carina Christensen (K) til Berlingske Tidende.

Partiets trafikordfører Henriette Kjær er enig: " Eltog er en ønskedrøm for mig, så hvis vi kan finde pengene til elektrificeringen, skulle vi gøre det."

Fornyelsen af skinnenettet er ganske tiltrængt. Ifølge en undersøgelse fra DTU, halter Danmark væsentligt bagud, i forhold til de andre europæiske lande. Ud af 33 lande indtager Danmark en 26. plads, når det kommer til elektrificering af skinnenettet.

Login