DF vil afvente flere undersøgelser i bane-sag

JERNBANE: DF mener ikke, at nybygningsløsning er fremtidsikret. De vil afvente endnu en undersøgelse. Venstre tøver, men Barfoed vil tage beslutning nu.

Start med Hovedbanegården
Det kan være svært at udnytte den kapacitetsudvidelse, man får ved nybygningsløsningen, hvis ikke man udvider Københavns Hovedbanegård eller omlægger trafikken omkring den. Det påpegede Trafikstyrelsen i sin redegørelse. Kim Christiansen mener derfor, at man bør starte med Hovedbanegården.

"Der kunne være fornuft i at bruge de penge her og nu på at udbygge Københavns Hovedbanegård. Vi kan ikke udnytte den kapacitetsudvidelse, som nybygningsløsningen giver, før vi får brugt 3-4 mia. på at udbygge hovedbanegården," siger trafikordføreren.

Den ide vinder heller ikke genklang i Transportministeriet:

"Det er bestemt ikke en god ide at starte der. Der er under alle omstændigheder brug for, at vi udvider kapaciteten mellem Københavns Hovedbanegård og Ringsted. Det er en flaskehals i vores jernbane, og der er fra alle sider et anerkendt behov for, at vi gør noget der," siger transportminister Lars Barfoed.

Barfoed: DF kommer med i aftalen
På trods af uoverensstemmelserne håber Lars Barfoed, at Dansk Folkepartis underskrift vil være at finde, når aftalen om jernbanen skal forhandles på plads til oktober.

"Vi er blevet enige om at afsætte 10 mia. kr. i forligskredsen. Derfor håber jeg også, at det er en samlet forligskreds, der deltager i beslutningen," siger Lars Barfoed.

Men er du klar til at lave et flertal uden om Dansk Folkeparti for at få en nybygningsløsning?
"Det tror jeg slet ikke kommer på tale. Vi skal finde en samlet løsning, hvor alle overordnet synes, at det er en god pakke," siger transportministeren.

Venstre lader vente på sig
Hos Venstre vil man gerne se nærmere på de enkelte problemstillinger i de to løsninger, inden man beslutter sig for, hvor mandaterne skal placeres i starten af oktober.

"Vi tager en beslutning i Venstre om kort tid. Indtil da vil jeg selv benytte lejligheden til at sætte mig meget grundigt ind i de særlige problemer, der er ved de to løsninger. Jeg vil ud i terrænet og se det," siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Kristian Pihl Lorentzen mener, at den løsning, man vælger, skal opfylde visse krav.

"Min personlige holdning er, at man skal vælge den løsning, som er mest fremtidssikret og giver det største samfundsmæssige afkast," siger han.

10 kommuner: Trafikstyrelsen undlader beregninger
Ifølge de 10 kommuner, der kæmper for en 5. sporsløsning, undlader Trafikstyrelsen at medregne de muligheder, der er for en optimering af 5. sporet. Det er på trods af, at Trafikstyrelsen selv har beskrevet mulighederne. Derfor mener de ikke, at miljøredegørelsen giver politikerne den nødvendige afklaring til at træffe en beslutning.

"Når Trafikstyrelsen trækker relevante løsninger for 5. sporet ud af beskrivelserne, giver konklusionen næsten sig selv. Dermed er der næsten ikke overladt noget valg til politikerne," siger Niels Hörup, borgmester i Solrød Kommune, i en pressemeddelse.

Login