Barfoed afviser nye tal fra 5. spors-borgmestre

HØRING: Udvidelse af Hovedbanegården blev omdrejningspunkt i torsdagens åbne høring i Roskilde om nybygger- eller 5. spors-løsningen.

"Målet er at få en attraktiv kollektiv trafik, så folk vælger toget frem for bilen," sagde Lars Barfoed.

Uenighed om udbygning af Hovedbanegården
Det var nok også det eneste, som transportministeren og de ti kommuner, som foretrækker en 5. spors-løsning, kunne enes om. De 10 kommuner med Høje-Taastrups borgmester, Michael Ziegler (K), i spidsen, kæmper i 11. time for det 5. spor og havde til mødet forberedt en analyse af tal fra Trafikstyrelsen.

"På baggrund af Trafikstyrelsens tal kan vi vurdere, at man med nybyggerløsningen ikke vil opnå en kapacitetsforøgelse uden udvidelse af Københavns Hovedbanegård," sagde Michael Ziegler. Han vurderede, at en sådan udbygning vil koste 4 mia. kr. Dermed vil budgettet skride i forhold til de 10 mia kr., som er afsat til en nybyggerløsning.

Denne vurdering var transportministeren dog langtfra enig i.

Login