DI Transport: Væk med afgifter på biodiesel

BIOBRÆNDSTOF: Biodiesel bliver aldrig en realitet i erhvervstransporten, medmindre afgiften på biobrændstoffer lettes, mener DI Transport.

"For en godstransportør er der ingen forretning i at putte rent biobrændstof i sine lastbiler. Det er for dyrt for den enkelte transportvirksomhed, dels fordi almindelig diesel er billigere end biobrændstof, men også fordi afgiftsstrukturen ikke er befordrende," siger Rune Noack, erhvervspolitisk konsulent i DI Transport.

Transportområdet er en af de største udfordringer i forbindelse med realiseringen af visionen om et Danmark fri af fossile brændsler. Olieforbruget til transport udgjorde i 2008 65 procent af det samlede olieforbrug. Ifølge Klimakommissionens rapport er biobrændstoffer til brug i luftfart, skibsfart og lastbiltransport i dag det eneste realistiske spor, fordi disse transportformer ikke kan køre på el. Men det kommer langtfra til at ske af sig selv, påpeger DI Transport.

Samme afgifter for biodiesel og fossilt diesel
I Sverige er biobrændstoffer afgiftsfritaget. Det betyder, at flere transportvirksomheder allerede har omlagt 100 procent til biobrændsel. Noget lignende burde man også overveje i Danmark, mener Rune Noack.

Login