DTL kræver mere kontrol med miljøzoner

MILJØZONER: DTL mangler tillid til, at kontrollen med forurenende køretøjer i miljøzonerne bliver ordentligt håndhævet af kommunerne. Men et møde mellem DTL og Miljøstyrelsen har sat skub i tingene.

DTL mener ikke, der er klare linjer for ansvars- og arbejdsfordelingen i forhold til kontrollen af busser og lastbiler i de store, danske byer, som er omfattet af miljøreglerne.

"Det virker meget sjusket. Vi har brug for, at der kommer bedre hånd i hanke med det, så vi kan få tillid til, at kontrollen fungerer, og at de nødvendige sanktioner bliver taget i brug," siger cheføkonom i DTL, Ove Holm.

DTL formoder dårlig kontrol
Mødet med Miljøstyrelsen kommer i stand på baggrund af DTL's frygt for og formodning om, at kontrollen med lastbiler og busser i miljøzonerne i Aalborg og København er lige så mangelfuld som i Odense, hvor politiet - ifølge Transport Tidende og DTL - endnu ikke er kommet i gang med at håndhæve lovgivningen på grund af en forsinket og mangelfuld skiltning. Det betyder, at for eksempel udenlandske lastbiler og andre kan køre rundt i miljøzonerne uden partikelfiltre foran næsen på vognmænd, der typisk har investeret 50.000 kroner på at rette sig efter de gældende regler. Det finder DTL helt uacceptabelt.

Login